Volkswagen sökte flest patent förra året
Förra året var Volkswagen återigen den biltillverkare som sökte flest patent i Tyskland. Siffror från tyska Patent och Registreringsverket visar att Europas största tillverkare publicerade 1 302 patentansökningar år 2002. Volkswagen var också den biltillverkare som hade flest ansökningar år 2001. Över 60 patentapplikationer gjordes för den nya DSG-växellådan (Direct Shift Gearbox). Den nya växellådan kombinerar fördelarna med en automatlåda med den manuella växellådans fördelar, den växlar mjukt som en automatlåda men har inte den vanliga automatlådans kraftförluster. Prestanda och bränsleförbrukning ligger därmed på samma nivå som med en manuell växellåda. DSG-lådan använder två kopplingar, den första kopplingen servar ojämna växlar och den andra är till för jämna växlar. Då bilen körs på en växel är nästa växel redan ilagd, men kopplingen till den andra växeln är då ännu inte aktiverad. Vid växlingen kopplas den första kopplingen ur och den andra aktiveras. Växlingen är omärklig för föraren och tar bara tre till fyra hundradelar av en sekund utan avbrott i kraftflödet. Över 40 patent publicerads avseende effektiv avgasrening i FSI-motorerna. Alla FSI-motorer i de nuvarande modellerna, Lupo, Polo, Golf, Bora och Touran uppfyller avgaskraven för år 2005. Volkswagen-gruppens Forsknings- och Utvecklingsavdelning i Wolfsburg har cirka 10 000 anställda. Divisionen har sitt eget designcenter, två vindtunnlar, ett akustiskt center, en testbana med möjlighet till krockprover, och två hallar där de elektromagnetiska vågorna i bilars elektroniska komponenter och system testas. Dessutom har Forsknings- och Utvecklingsavdelningen en test- och provbana som täcker 11 kvadratkilometer. Den ger möjlighet till tester på alla slags vägbanor under alla tänkbara förhållanden. Gruppen har vidare ytterligare utvecklingskapacitet i Ingolstadt, i Tjeckien, Spanien, Brasilien, Mexico, Sydafrika och Kina. Över 20 500 anställda i gruppen arbetar med utvecklingen av morgondagens fordonsteknologi.