Ny struktur för General Motors i Norden
General Motors marknadsbolag i Norden-regionen (Sverige, Norge, Finland, Danmark samt Opel på Irland) kommer att omstruktureras. Ett nytt moderbolag, General Motors Nordic, bildas som via nationella säljbolag ska ansvara för all GM-försäljning i Norden. Syftet med den nya organisationen är att effektivare tillvarata de samlade resurserna och kompetensen inom respektive organisation för Opel, Saab och Daewoo. Till VD för det nya moderbolaget har Torbjörn Olsson, 44, (idag chef för Saab Opel Sverige AB) utsetts. Hittills har försäljningsorganisationerna för Saab respektive Opel varit organiserade som två separata bolag i respektive land. Opel-affären koordineras på nordisk nivå av en särskild enhet i Stockholm medan Saab-delen har skötts av Saab Automobile i Göteborg. Patricia Messar, tidigare försäljningsansvarig för Opel i Norden-regionen, har utsetts till marknads- och varumärkesdirektör inom GM Daewoo Europe med placering i Zürich, Schweiz. Hon kommer att ansvara för att utveckla varumärket Daewoo och leda alla aktiviteter både mot GM:s egna dotterbolag och mot fristående importörer över hela Europa. -Genom att kombinera resurser från olika varumärken och marknader skapar vi en starkare, effektivare organisation, säger Torbjörn Olsson. Med alla de nya bilar som nu kommer från Saab, Opel och Daewoo har vi ett utsökt läge för att expandera vår affär i Norden. Den viktigaste framgångsfaktorn är att vara lyhörd för marknaden och säkra att hela Norden-organsationen och våra detaljister arbetar i nära samförstånd för att kunna erbjuda kunderna ett attraktivt bilägande. General Motors Nordic kommer att ha sitt säte i Stockholm. De fyra nationella säljbolagen (General Motors Sverige osv.) kommer i huvudsak att bestå av operativa fältstyrkor med varumärkesunika regionchefer som arbetar direkt med återförsäljarna. -Huvudsyftet med omstruktureringen är att skapa en modern, slagkraftig organisation och därigenom sälja mer bilar, reservdelar och tillbehör, säger Torbjörn Olsson. Förändringen innebär också kostnadsbesparingar, bland annat i form av synergier som gör att antalet tjänster kan minskas på alla nivåer i bolaget. Omfattningen av detta är ännu inte fastställt, nu vidtar arbetet med att i samråd med facken forma den nya organisationen i detalj. -Utnämningarna av Torbjörn och Patricia understryker GM Europas vilja att snabbt öka våra marknadsandelar, vända den ekonomiska utvecklingen inom Opel och Saab samt att stärka GM Daewoos position i Europa, säger Jonathan Browning, marknads- och försäljningsdirektör för GM Europa.