23948sdkhjf

Bussbranschen till motangrepp

-Stadens miljö blir bättre om fler väljer bussen framför bilen. Att som Motormännens Riksförbund nu hävda att bussen ur miljösynpunkt är sämre än bilen enbart på basis av ett ämne i fordonens avgaser är att förenkla miljödebatten och vilseleda allmäBussar med avgasrening har generellt stora fördelar framför bensindrivna personbilar när det gäller effekter som ozonbildning, partikelemissioner, cancerrisk, klimatgaser och energianvändning. Det visar bl a Vägverkets publikation 2001:51 Emissionsjämförelser mellan buss och bil. Klimatgaser per personkilometer är fem gånger högre för bil jämfört med buss och risken för cancer i luftvägarna är fyra gånger högre om man jämför bilens utsläppsnivåer med bussens. Bussbranschens Riksförbund var en av de organisationer som bjöds in att lämna synpunkter på försöksverksamheten med miljöavgifter, populärt kallade trängselavgifter, i Stockholms stad. Genom att undanta all busstrafik från avgifter under försöksverksamheten med miljöavgifter i Stockholm gynnas kollektivtrafiken på bekostnad av biltrafiken. Det leder i sin tur till förbättrad stadsmiljö, minskad trängsel och bättre framkomlighet i trafiken. BR arbetar nu aktivt för att alla bussar ska undantas från avgifter vid försöksverksamheten med miljöavgifter i Stockholm. -Förutom den reguljära linjetrafiken i Stockholm finns här dagligen hundratals turistbussar som kör resenärer till och från vår huvudstad. Vi vet att många av Stockholms besökare reser med buss. Dessa bussresor gör det möjligt för många människor at

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109