54 Volvolastbilar till Posten
Volvo Lastvagnar genomför en storleverans på 54 lastbilar till Poståkeriet. Merparten har levererats före semestern och fördelas över landet. En starkt bidragande orsak till den stora beställningen var förarnas önskemål och Volvo Lastvagnars nya lastbilsmodell Volvo FM9. Sedan i fjol har Poståkeriet testat nya Volvo FM9 och med utgångspunkt från bl.a. förarnas goda erfarenheter av modellen ingår inte mindre än 27 FM9:or i den aktuella beställningen på totalt 54 Volvolastbilar. Poståkeriet lägger stor vikt vid platskontorens och förarnas erfarenheter och det skall mycket till innan man i upphandlingen frångår deras synpunkter. - FM9 med 380-hästarsmotorn anser vi är den idealiska bilen för våra körningar, säger Nils-Erik Kindh, produktionschef och inköpsansvarig vid Poståkeriet Sverige AB. Den går utmärkt att kombinera för både distributions- och fjärrtrafik. Och viI beställningen ingår även 17 Volvo FL med motorer på 220- och 250 hk. Vidare åtta Volvo FM12 med motoralternativen 380 och 420 hk samt två Volvo FH12:or med 420 respektive 460 hk. Flertalet av lastbilarna har byggts på med skåp från antingen SALA, SKAB eller Berco, medan några av de tyngre bilarna har växelflak. Växellådsvarianterna varierar men så gott som alla FM9:or är beställda med I-shift, den intelligenta växellådan som växlar själv, men som även låter sig växlas när föraren föredrar det. I-shift, som introducerades under 2001, har redan hunnit bli populär bland användarna. Poståkeriet Sverige AB är en fristående enhet inom Postkoncernen med totalt 2.400 fordon i vagnparken, varav ett tusental är tyngre lastbilar. Varje år förnyas den tyngre vagnparken med mellan 50 och 80 fordon. I konkurrens med de privata åkerierna erbjuder man sina tjänster både till Posten och den övriga marknaden. Å andra sidan kan privata åkerier ta hem körningar för Posten. För Poståkeriets del dominerar Posten som den absolut största kunden, men närmare 30 procent av uppdragen utförs åt externa kunder varav IKEA är störst. Poståkeriet har krav på sig att få bästa möjliga lönsamhet på verksamheten och kan inte ta uppdrag som inte är ekonomiskt hållbara. Beträffande den nu aktuella upphandlingen av Volvolastbilar framhåller dock Nils-Erik Kindh att prisbilden inte är det första de ser på. #NAME?