Svenska åkeriförbundet: Satsa mer på vägarna
När nu Vägverket presenterat den nationella vägplanen är det än mer tydligt att regeringens tal förra året om historiskt stora väganslag är en kosmetisk beskrivning. De ekonomiska ramar som regeringen gett Vägverket räcker inte till för att genomföra många viktiga satsningar för trafiksäkerhet, miljö och välfärd. Svenska åkeriförbundet är starkt kritiskt till att många lönsamma projekt skjuts på framtiden och att satsningarna för ökad trafiksäkerhet och förbättrad miljö inte kan genomföras. Enligt Vägverkets beräkningar räcker resurserna endast till att åtgärda cirka 60 procent av bristerna i vägtransportsystemet. Det svenska samhällets välfärd byggs upp av vad vi gemensamt kan producera, sälja och transportera till marknaderna utanför landet. Den allra största delen av denna export sker med vägtransporter. Likaså sker utbytet av produkter och varor inom landet till största delen med vägtransporter. Det är därför klokt att satsa på investeringar och underhåll av väginfrastrukturen. Då kan Sverige som nation bättre hävda sig gentemot konkurrerande länder och företag. I dagsläget är därför det enda rimliga att regering och riksdag tar sitt ansvar för trafiksäkerheten, miljön och välfärden, och tillskjuter mer pengar. Förbundet anser det samtidigt orimligt att regeringen väljer att satsa stora resurser på järnvägsinvesteringar som t ex Hallandsåsen, som långt ifrån är samhällsekonomiskt försvarbara. Regeringen och riksdagen bör istället allvarligt överväga en omprioritering till väginvesteringar som främjar tillväxten i landet samt åstadkommer en bättre arbetsmiljö och ökad trafiksäkerhet. Svenska åkeriförbundet är åkerinäringens branschorganisation med cirka 10 500 medlemsföretag som tillsammans har cirka 30 000 lastbilar och maskiner. Svenska åkeriförbundets arbetar för att främja den svenska åkerinäringens utveckling och tillvarata och stödja medlemmarnas intressen.