Försäljningsrekord för Audi under första halvåret
Under årets första sex månader uppnådde Audi sitt bästa resultat hittills, genom en försäljning av 387 767 bilar worldwide (januari-juni 2002: 382 478), vilket var 1,4 procent bättre än förra året. Intäkterna steg med 1,8 procent till 11 449 miljoner euro (11 243). Vinsten före skatt sjönk med 10,6 procent till 505 miljoner euro (565). Nettovinsten uppgick till 289 miljoner euro (386). - Trots svåra underliggande förhållanden på de viktigaste marknaderna, har Audi försvarat sin position väl. Nu måste vi öka orderingången för att att uppnå ett så bra resultat för 2003 som möjligt, säger Dr. Martin Winterkorn, koncernchef för AUDI AG. På den snabbt växande kinesiska marknaden lyckades Audi öka sin försäljning med 82 procent till 29 412 fordon (16 110). 121 033 (126 270) Audi-bilar såldes till tyska kunder och 168 529 (170 177) i övriga Europa. I Storbritannien, som är Audis största exportmarknad i Europa, steg försäljningen med 7 procent till 38 299 bilar (35 801). I USA såldes totalt 41 089 Audi-bilar (42 195), medan Japan stod för 5 777 fordon (5 485). Försäljningen för Audis helägda dotterbolag Lamborghini steg med 39 procent till 239 fordon (172). Även på den svenska marknaden har Audi lyckats bra med sin försäljning. Under det första halvåret registrerades totalt 5 593 bilar, vilket var en ökning med nio procent jämfört med 2002. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2002 såldes mer än 741 000 nya Audi-bilar i världen. Audigruppen omsätter närmare 23 miljarder euro och har drygt 51 000 medarbetare. Audi i Sverige ingår i Svenska Volkswagen-gruppen.