23948sdkhjf

Kan BMW Williams klara Ferrari i Ungerns GP

--- Någon har sagt att ungerska Hungaroring är som Monaco utan hus och hamn! Det finns mycket sanning i det uttalandet, säger Gerhard Berger. --- Det är en bana där det är extremt svårt att köra om --- precis som i Monaco. Den är också långsam vilket ibland leder till kollissioner. Nu har banan förlängts något. Start- och målrakan har ökat med ett hundratal meter likaså har den lilla korta rakan till nästa kurva förlängts på motsvarande vis. Hur detta kommer att påverka körningen är svårt att sia om. Jag tror inte det blir någon större skillnad mer än att den andra kurvan kan bli lite mer intressant. Budapest består egentligen av två städer, Buda och Pest, som gick samman 1872. Slottsdistriktet av Pest med sina smala gränder, Fiskarbastionen och kungliga slottet samt stranden utmed Donau, har utnämnts till UNESCO World Heritage Area. Idag har Budapest två miljoner invånare, sex universitet och ett stort antal museer. Budapest är Ungerns kulturella och kommersiella centrum. Hungaroring ligger ca. 20 minuters bilresa nordöst om huvudstaden. Ungerns Grand Prix har funnits med i F1-kalendern sedan 1986 och årets tävling är den artonde. 1936 hölls Ungerns GP i utkanten av Budapest och då vann intalienaren Tazio Nuvolari i en Alfa Romeo. För WilliamsF1 har det gått upp och ner i Ungerns GP. Teamet vann det allra första GP:et i modern tid (1986). Då var det Nelson Piquet som vann. Williams har vunnit sju av de sjutton GP som hittills körts. Nigel Mansell säkrade sin VM-titel just i Ungern 1992, medan han 1987 tvingades bryta när ett hjul lossnade efter att ha legat i ledning under 70 av de 76 varven! Senast en Williamsbil vann var 1997 med Jacques Villeneuve som förare. I fjol mätte banan 3.975 meter. Nu har den förlängts till 4.384 meter och därmed gäller inga rekord längre. I fjol kvalade Barrichello in på 1.13.333 (195,137km/t) medan Michael Schumacher satte snabbaste varv med 1.16.207 (187,778km/t). Årets Grand Prix kommer att köras över 70 varv (306,873km). Starten går på söndag kl.14.00 lokal tid. F3000-loppet, med Björn Wirdheim, körs lördag eftermiddag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093