Fyra svenskar kör Rally-VM i Spanien
#NAME?Östgöta-junioren Jimmy Joge är en av fyra VM-svenskar som startar i det spanska VM-rallyt på fredag morgon. Övriga är Daniel Carlsson, Säffle, Per Gunnar Andersson, Årjäng och Oscar Svedlund, Karlstad - Oscar som kommer tillbaka efter det irriterande avbrottet i San Remo nyligen. Sammanlagt väntar 38 mil specialsträckor på svenskarna och deras 20 konkurrenter i Super 1600, som är den bilklass juniorerna tävlar i. - Konkurrensen är mördande och vi är handikappade av bristande erfarenhet av asfalt. Men jag tycker vi klarade debuten riktigt bra. Visserligen är vägarna annorlunda här i Katalonien, regionen mellan Barcelona och franska gränsen. Vägarna är snabbaOrosmomentet just nu är vädret. Spanien har drabbats av regn den senaste tiden och nya regnmassor väntas under de tre tävlingsdagarna - fredag, lördag och söndag. - Då blir det givetvis chansartat, summerar Joge. Som har en ny codriver i högerstolen i teamets Peugeot 206 Super 1600. En bil som förresten varit hemma i Sverige och plockats ned fullständigt mellan de två tävlingarna. Som en ren säkerhetsåtgärd. Ny codriver är 38-årige idrottsläraren Michael Johansson från Borlänge. - Min tidigare codriver John Stig tyckte VM tog för mycket tid, så han hoppade av. Men Michael är en fullgod ersättare. Bland annat deltog han här i Spanien för ett år sedan, då tillsammans med Tobias Johansson. Just nu tränar VM-förarna medan teamen försöker göra plats på det vattensjuka serviceområdet i kuststaden Lloret de Mar. - Arrangörerna har kört på massor av grus för att få till ett bra underlag. Men det är störande att inte få tillfälle att förbereda allt i god tid, suckar Joges stallchef Gert Blomqvist. Huvudklass i helgens VM-tävling är som vanligt WRC-klassen medan juniorerna och Grupp N åker varannan tävling. - Det går inte att jämföra bilarna i de olika klasserna. Peugeots WRC-bil är fyrhjulsdriven och har en turboladdad 2-litersmotor medan den Peugeot jag använder i JVM är framhjulsdriven och har en motor på 1,6 liter. Men det känns fullt tillräckligt - den går som en raket, ler Jimmy. De fyra svenskarna kör för olika team och i olika bilar - Jimmy kör Peugeot, PG Renault, Oscar VW och Daniel Carlsson Suzuki. Daniel - som fortfarande har en teoretisk chans att ta guld - går ut som andra bil i JVM-klassen med Oscar några bilar länge bak. Jimmy och PG - som inte är anmälda till hela VM-serien - startar som bil nummer tre respektive fyra från slutet i startfältet som totalt omfattar 55 ekipage varav 23 i juniorklassen. Första bil startar från Lloret de Mar på fredag morgon 06.45. Fredagsetappen omfattar 8 specialsträckor på sammanlagt 146 km. Lördagsetappen ser ut på ungefär samma sätt: 8 specialsträckor och 131 km tävlingsväg medan söndagens avslutande etapp är något kortare: 6 sträckor på sammanlagt 103 km. Det ger en tävling på totalt 22 specialsträckor och en sammanlagd längd på 381 tävlingskilometer utmed en bana som totalt omfattar 111,2 mil. Längsta sträckan är 36 kilometer långa Viladrau som körs två gånger sista dagen. Kortast är ett par sträckor på bara fem kilometer. - Totalt sett är en VM-tävling otroligt påfrestande för både team och bil. Men samtidigt är det både kul och spännande. Rally på den här nivån och på den här breddgraden är en enorm upplevelse, ler Jimmy Joge inför sin andra VM-start i tävlingskarr