23948sdkhjf

Omständigheterna bestämmer hastigheterna

Kyrkheddinge först i Sverige med variabel hastighet Först var det 90 km/tim förbi hållplatsen vid Kyrkheddinge utanför Staffanstorp på riksväg 11 Skåne. Då var det svårt för bussarna att komma ut från hållplatsen. Så satte vi 50-skyltar förbi busshållplatsen, men det kändes ju inte motiverat om ingen buss skulle ut. Nu startar Vägverket ett försök med variabel hastighet 90 när det inte kommer någon buss och 50 när det står en buss på hållplatsen. - Vi hoppas att trafikanterna lättare accepterar variabla hastighetsgränser som anpassas efter rådande förhållanden och att det leder till att de följer hastigheterna bättre. Därmed hoppas vi också på ökad trafiksäkerhet och bättre framkomlighet. Första försöket med variabla hastigheter startar nu i Skåne, säger Lars-Olof Landerfors, som är nationell projektledare vid Vägverket. - Vi anser att det är onödigt att kräva att trafikanterna kör i 50 km/tim när det inte behövs, samtidigt som vi tror att de lättare kan acceptera att hålla 50 km/tim när de ser att en buss är på väg ut, säger Björn Ekelund på Vägverket Region Skåne. När skylten lyser 50 har trafikanterna på riksväg 11 vid Kyrkheddinge väjningsplikt mot bussen som ska ut. Den regeln gäller överallt där det är 50 km/tim även på landsbygd. På andra hållet längs riksväg 11 51; i östlig riktning 51; kommer trafik upp på vägen via påfartsramper. Där sänks hastigheten från 90 till 70 km/tim när något fordon kommer upp på rampen. Det ska både underlätta för dem som ska köra in på vägen och förbättra trafiksäkerheten. - I Skåne har vi ytterligare tre försöksplatser på gång under våren 2004. På dessa platser sänks hastigheten vid korsningar där det är svårt för trafik på en mindre väg att komma ut på den stora vägen. Det är E 65 vid Lemmeströ öster om Svedala, väg 21 vid Vanneberga och E22 vid Fogdarp, avslutar Björn Ekelund. Vägverket genomför under åren 2003-2007 försök med variabla hastighetsgränser på 17 platser runtom i Sverige. På dessa ställen installeras omställbara vägmärken, som visar högsta tillåtna eller rekommenderade hastighet beroende på om det är t ex risk för halka, risk för köbildning eller mycket tät trafik, olycksrisk i korsningar eller barn på väg till skolbussen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093