23948sdkhjf

Förändringar i STCC 2004

STCC genomför en rad förändringar inför nästa säsong i avsikt att sänka kostnaderna för teamen samt skapa tuffare fighter i svensk motorsports tungviktsmästerskap. Bland besluten märks enbart endagstävlingar, tio deltävlingar med två nya tävlingar i Danmark respektive Norge. - Vi har under sommaren och hösten fört en diskussion med teamen i avsikt att utveckla STCC. De beslut som nu fattats är i flera fall ett nytänkande, säger Lennart Nodby, ordförande i STCC AB. Bilklassen STCC fick nytt tekniskt reglemente inför årets säsong som i princip överensstämmer med Europamästerskapet (ETCC) och vad som nu kommer att genomföras i de flesta nationella mästerskap i Europa. Förändringarna i STCC inför nästa år, ligger därför helt på arrangemangsidan. Antalet deltävlingar ökar till tio där norska Mo i Rana och danska Jyllandsringen blir nya deltävlingar. För att samtidigt hålla nere kostnaderna övergår bilklassen till endagstävlingar med kval och två race under söndagen. Vinnaren i sista loppet blir dagens totalsegrare. I mc-klassen Veidec Trophy presenterades nyligen en rad förslag och efter diskussioner har nu beslut tagits att genomföra däcksbegränsning om maximalt åtta däck under kval och race samt att endast en motorcykel får användas per tävling. Mc-klassen kommer att kvala och tävla över två dager, mot tidigare tre. Totalt nio deltävlingar. - Trots att vi i år haft fulla startfält gör vi en ansträngning att få ännu flera deltagare nästa år. Nya regler sänker kostnaderna för de aktiva men vi ökar också prispengarna med tjugo procent samt inför en ny prispott för de som är nya i klassen (Rookie), säger Rickard Pålsson, mc-ansvarig i STCC. Slutligt tävlingsprogram för STCC 2004: 2 maj Ring Knutstorp, 16 maj Falkenberg, 31 maj Karlskoga, 20 juni Mantorp Park, 4 juli Falkenberg, 18 juli Ring Knutstorp, 1 aug Mo i Rana Norge, 22 aug Karlskoga, 5 sept Jyllandsringen (ej mc), 19 sept Mantorp Park (final).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141