Bromsseminarium på Auto Teknik 2004
Ett seminarium om Bromsekonomi för tunga fordon kommer att arrangeras på Auto Teknik 2004 på Elmia i Jönköping den 28-31 januari 2004. Seminariet, som vänder sig till åkeriföretag och fordonsägare av tunga lastbilar,släp och bussar samt verkstäder, kommer att äga rum på fredagen den 30 januari. -Seminariet ger deltagarna flera fördelar och nya insikter om ny kunskap som kan ge bättre bromsekonomi, man får träffa kollegor och branschföreträdare med ansvar för bromsfrågor och man får får svar på bromsfrågor, berättar Mårten Johansson på Svenska Åkeriförbundet, ansvarig för rådgivning i leverans-, reparations- och underhållsfrågor för lastbilar, släpfordon och arbetsmaskiner samt för bättre underhåll och kontroll av fordon. Dessutom arbetar Johansson med kampanjer som frivilliga bromstest och Aktiviteter i samarbete med åkerier, vägverket, försäkringsbolag, leverantörer och bilprovningen. Seminariet är ett samarbete mellan: Svenska åkeriförbundet,Svenska Bussbranschens Riksförbund, Bilprovningen,Scania,Volvo Lastvagnar, Vägverket,Trygg-Hansa, Almi i Västernorrland och Wabco. Under hösten har detta seminarium arrangerats på en rad olika platser i landet. Sedan förra året har SÅ frivilliga bromstest ersatts av XTB, Extra Testade Bromsar för tunga fordon. XTB är också frivillig. Från februari 2003 ersattes också Bilprovningens frivilliga bromskontroll ”Kontrollerade Bromsar” av XTB. XTB görs två gånger per år. En gång vid kontrollbesiktning hos Bilprovningen och en gång på verkstad. Fordon som inte deltagit i SÅ eller Bilprovningens tidigare frivilliga bromstester börjar med verkstadskontrollen. Verkstadskontrollen omfattar kontroll av bromsarna enligt Vägverkets föreskrifter om besiktning. Dessutom mäts bromsarnas starttryck. Det skall vara max 0,6 bar i bromscylindrarna och 0,5 - 0,8 bar i duo-maticen. Vid justering skall trycket ställas på 0,7 bar. På fordon som saknar duo-matic skall maximalt manövertryck i bromscylindrarna kontrolleras. Med mätning och justering av starttryck finns ökade förutsättningar att i förebyggande syfte identifiera brister och åtgärda dem. XTB är ett samarbete mellan åkeriföretagare, Svenska åkeriförbundet, SÅ, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Bilprovningen, verkstäder, leverantörer av fordon och utrustning. För medverkan i XTB skall verkstäderna, liksom tidigare, vara ackrediterade för att släcka tvåor för bromsar eller ha särskild överenskommelse med SÅ.