SLK generation 2
I vår introduceras andra generationen av Mercedes-Benz SLK. Nykomlingen har många drag gemensamma med Mercedes-Benz SL och Mercedes-Benz SLR McLaren. Fronten för tankarna till Formel 1-bilar. Karossens kilform ger ytterst lågt luftmotstånd samtidigt som både kupé- och bagageutrymme gjorts större än i föregångaren, som tillverkats i drygt 800 000 exemplar sedan 1996. Till nya SLK finns fyr-, sex- och åttacylindrig motor; alla möjliga att kombinera med sjuväxlad automatlåda. V6-motorn i SLK 350 (3,5 liter) kännetecknas av ny teknik som höjer kraften och sänker förbrukningen. För inspirerande körning finns framvagn med tre länkarmar, kuggstångsstyrning och modifierad multilinkbakaxel. Utöver en 40 procentig ökning av antalet delar gjorda i höghållfast stål har den passiva säkerheten förbättrats med bland annat sidokrockkuddar som skyddar från höft till huvud, två-stegs krockkuddar och kraftbegränsare för bilbältena. Rymligare, säkrare och ännu roligare att köra ´´ det har varit ledstjärnorna för dem som utvecklat Mercedes-Benz nya SLK. Axelavståndet har vuxit med 30 mm, karossen med 72 mm på längden och 65 mm på bredden för att förbättra utrymmet i såväl kupé som bagagerum. Den nya versionen av Vario-roof har dels gjorts mindre utrymmeskrävande genom att bakrutan roterar på samma sätt som i Mercedes SL och läggs sked-i-sked i nedfällt läge, dels har funktionen gjorts snabbare. Nya Mercedes SLK byter skepnad på 22 sekunder och bagagerummet rymmer 300 liter med plåttaket uppe och 208 liter med nedfällt tak; det senare är 63 liter mer än den tidigare versionen rymde. Beroende på modell rullar Mercedes-Benz nya SLK på 16, 17 eller 18 tums hjul. Vridstyvheten har förbättrats genom att 40 procent mer höghållfast stål används i karossen. Krockkuddarna liksom bältenas kraftbegränsare aktiveras i två steg beroende på krockvåldet. Sidokrockkuddarna skyddar bröst, nacke och huvud. En speciell sensor utlöser såväl bältessträckare som sidokrockkuddar om nya SLK välter. Köpare av roadsters vill köra öppet så lång tid av året som möjligt. Därför inför Mercedes-Benz som första biltillverkare i världen ett system som blåser varm luft via nackskydden i nya SLK. Airscarf heter systemet som garanterar att det inte drar kallt kring huvud, nacke och rygg. Till nya SLK finns även Mercedes-Benz erkänt effektiva Thermatic luftkonditionering som standard. För den som vill att automatiken dels styr lufttemperaturen i sidled, dels kopplar in filtret med aktivt kol när luften är förorenad finns Thermotronic som tillval. SLK 200 KOMPRESSOR (4 cyl./2 liter) har TWIN-PULSE-systemet (laddluftkylare, kompressor, balansaxel, variabla kamaxeltider på inloppssidan). Motorn är åtta procent snålare än tidigare tvåliters motorer och klarar sig på 8,7 l/100 km. Effekten är på 120 kW/163 hästkrafter. I normalfallet finns den med sexväxlad, manuell växellåda men den kan beställas med den sjuväxlade automatlådan 7G-TRONIC. SLK 350 (V6/3,5 liter) utgör ett alldeles färskt exempel på att bensinmotorn fortfarande kan göras effektivare. Den är 25 procent starkare, har 13 procent högre vridmoment och är bränslesnålare än den motor den ersätter. Det är världens första V6-motor med variabla inlopps- och avgasventiltider. Motorn har oljesump och 24-ventilers cylinderlock i aluminium samt inloppsrören gjorda i magnesium. För att motorn snabbt skall uppnå arbetstemperatur (både efter kall- och varmstart) är kylvätsketermostaten elektroniskt styrd. För varje cylinderbank finns också en separat syresond (lambdasond), som gör att katalysatorerna omgående når tändtemperatur. På inloppssidan ingår dels variabel längd på rören, dels en helt ny typ av spjäll som ökar turbulensen (virvelbildningen) på den inströmmande bränsle/luftblandningen. Det tekniska nytänkandet resulterar i en av bilvärldens starkaste och mest bränslesnåla V6-motorer. Den ger 200 kW/272 hk och mellan 2 500 och 5 000 varv per minut ett maximalt vridmoment på 350 Nm. Från noll till hundra accelererar den på 5,6 sekunder (med 7G-TRONIC på 5,5 sekunder). Dessutom är förbrukningen upp till 0,2 l/100 km lägre än i jämförbara motorer. SLK 55 AMG (V8/5,5 liter) har bilsegementets första V8-motor. Med 265 kW/360 hästkrafter spurtar den från noll till hundra km/t på under fem sekunder (4,9) och vridmomentet på 510 Nm säkerställer bra dragkraft inom ett brett varvtalsområde. Priset för Mercedes-Benz nya SLK är inte fastställt ännu.