23948sdkhjf

Flera nyheter i årets STCC

STCC:s slutliga reglemente för årets säsong är fastställt. De stora förändringarna är i första hand prispotten på en miljon kronor, men också ny tävlingsuppläggning. Tekniskt sett är förändringarna ringa. - En miljon kronor i prispengar är den största och gladaste nyheten i STCC:s reglemente, säger race director Sten Gunnarsson. Reglementet innehåller också en sen nyhet i form av testkörning på lördagseftermiddagen. När STCC i höstas offentliggjorde att 2004 års säsong utökas från åtta till tio deltävlingar, med Danmark och Norge som nya tävlingsarenor, var målsättningen att köra endagstävlingar. Men detta har nu ändrats och det kommer att finnas ett trettio minuters testpass sent på lördageftermiddagen. Därtill kommer två 30 minuters pass på söndagsförmiddagen omfattande test och kval. Tävlingsupplägget omfattar pre final och final där de sex främsta i pre finalen har omvänd startordning i finalen. - Liksom tidigare ges fulla poäng i såväl pre final som final. Därtill lanserar vi nu poäng även till de tre främsta i kvalet, säger Sten Gunnarsson. Poäng utdelas i loppen efter skalan 15-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. Sammanlagt räknas poäng från samtliga heat, minus två, samt dubbla poäng i finalen. - Det tekniska reglementet är däremot nästan oförändrat, säger Stefan Gunnarsson. Nyhet är däremot STCC Challenge (tidigare privatförarecupen). Här räknar man med bilar från s k Super Production, ett för privatförare billigt alternativ. - Vi tillåter Super Production med nationell klassning, andra hjul och vissa viktlättnader, förklarar Sten Gunnarsson. STCC har ögonmärkt en del av prispotten speciellt för STCC Challenge. Bilarna är billiga i drift och en begagnad kan köpas för 200.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063