Tionde raka rekordåret för Audi
2003 blev inte bara ett rekordår rent försäljningsmässigt för Audi - faktum är att detta var det tionde året i rad som den tyska premiumbiltillverkaren lyckades med att öka sin försäljning. Trots fortsatt lågkonjunktur på flera håll i världen steg Audi- försäljningen worldwide med 3,7 procent, till 769 893 bilar. Exportandelen låg på 69 procent (2002: 67 procent). Företagets marknadsandel i Västeuropa hamnade på samma nivå som 2002, det vill säga 3,8 procent. På denna marknad levererades 547 666 nya Audi-bilar (en minskning med 0,4 procent). I Tyskland var motsvarande siffra 237 786 (ned 2,4 procent). Marknadsandelen i Sverige uppgick till 4,2 procent (2002: 4,1 procent) och under året inregistrerades 10 894 nya Audi-bilar. - Vi har vunnit marknadsandelar medan tunga konkurrenter i premiumklassen gått bakåt. Dessutom har vi ökat vår andel inom flera segment med A3, A4, A6, Allroad och A8. Lägg till det att vår andel av den viktiga företagsmarknaden har stigit från 5,9 tilI USA stannade försäljningen på 86 421 Audi-bilar, vilket var en ökning med 0,8 procent. Detta var det fjärde raka rekordåret på den amerikanska marknaden. Under 2003 var Audi särskilt framgångsrikt i Kina (inklusive Hong Kong), där man sålde 63 531 bilar - en ökning med hela 71,5 procent. I Japan steg försäljningen med 12,5 procent, till 13 137 bilar. För Audi blev 2003 ett rekordår på hela 20 marknader, däribland USA, Storbritannien, Kina, Italien, Österrike, Nederländerna, Kanada, Danmark, Grekland och Australien. Audi-ägda superportbilmärket Lamborghini kunde också rapportera de bästa försäljningssiffrorna i företagets 40-åriga historia. Under 2003 sålde man 1 305 bilar (en ökning med 207,8 procent) av modellerna Lamborghini Gallardo (890) och Murciélago (415). Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2003 såldes mer än 769 000 nya Audi-bilar i världen. 2002 omsatte Audi närmare 23 miljarder euro och har drygt 51 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB.