Subaru först med justerbar mellandiff
Nu släpper Subaru en ”Petter Solberg Edition” av sin värstingmodell Impreza WRX STi. En bil som inte bara är dekaltrimmad, utan verkligen bjuder på helt ny teknik. Som till exempel justerbar mellandiff! Något som man annars bara ser i rena tävlingsbilar. Alla Subarus manuellt växlade bilar, har en fyrhjulsdrift där kraften fördelas lika mellan fram- och bakaxel. Så kallad 50/50 fördelning. I växellådan finns en typ av diffbroms, vars jobb det är att hindra bakaxeln och framaxeln från att rotera med allt för olika hastighet. Det betyder att en Subaru i normalläget driver lika mycket på fram- som på bakhjulen. Men de som sysslar med extrem körning vill inte alltid ha det så. De vill kunna stänga av ABS och ESP funktioner, för att kunna använda låsta och spinnande hjul till ”specialare” i sin körning. Ibland vill de också ha mer låsning mellan axlarna, och ibland mindre. I synnerhet gäller detta rally-förare, där denna inställningsmöjlighet funnits i de allra värsta tävlingsbilarna i några år. - Det handlar om vilken körstil man vill använda på ett visst underlag, säger rallyräven Stig Blomqvist. - Här kan man välja mellan mer låsning, och mer understyrning. Eller en öppnare diffbroms som ger mer överstyrning och möjlighet att kasta ut med bakänden. Något som annars är svårt med en fyrhjulsdriven bil. Subaru första gatbilen med ställbar centrumdiff. Det här har Subaru tagit fasta på. När nu 265 hästars bilen Impreza WRX STi kommer i sin ”Petter Solberg Edition” så blir det världens första standardbil med den unika funktionen. Med en liten ratt vid växelspaken regleras låsningsgraden i den elektroniskt styrda diffbromsens lamellpaket. Och därmed ändras också köregenskaperna. - Det här är ingen funktion som gemene man har någon ”nytta” av, säger Dan Persson på generalagenten International Motors (Nordic) AB.