Starkt resultat för Volvo Lastvagnar 2003
Volvo Lastvagnars leveranser steg med åtta procent under 2003. Leveranserna uppgick till 75 300 vagnar. Det är framgångarna med de nya Volvo FM, Volvo FH, Volvo NH och Volvo VN som bidragit till den positiva resultatförbättringen. – Ett mycket bra år. Den goda resultatförbättringen under 2002 fortsatte 2003 och vi har dessutom redovisat ett starkt kassaflöde. Vi lyckades också mycket väl på en rad viktiga marknader och har flyttat fram våra positioner inför 2004. Detta gäller såväl produktprogrammet som produktionen och återförsäljarnätet, säger Jorma Halonen, vd för Volvo Lastvagnar. Europa-divisionen fortsätter att imponera och gjorde ytterligare ett starkt år. På en marknad som under 2003 var i nivå med föregående år, lyckades Volvo Lastvagnar att öka marknadsandelen med 1,1 % till 15,2 %. Företaget blev marknadsledare på ett tiotal marknader i Europa, däribland i samtliga nordiska länder. Under sommaren slutfördes förvärvet av Bilia, som är en viktig komponent i Europa-divisionens distributionsstrategi. Syftet är att höja servicekvaliteten och skapa en närmare relation mellan kunderna och Volvo Lastvagnar. Efterfrågan på den nya Volvo VN-serien bidrog till ökade leveranser i Nordamerika. Lastbilen introducerades samtidigt som de nya strängare avgasbestämmelserna (EPA 02) trädde i kraft och är optimerad för låg bränsleförbrukning. Volvo VN har fått ett mycket gott mottagande på marknaden. Volvo Lastvagnars marknadsandel i USA för 2003 blev 9,7 %, en ökning med hela 2.2 %. Den internationella divisionen, som inkluderar Sydamerika, Afrika, Mellanöstern och Asien, redovisar sitt hittills starkaste år. Ett antal marknader gjorde ett bra resultat, bl a Iran som idag är Volvos tredje största marknad efter USA och Storbritannien med 5 463 levererade lastbilar. Andra länder som också utvecklades mycket väl under året är Sydafrika och Australien. Tre nya modeller I juni presenterades nya Volvo FH16, en lastbil i den allra tyngsta klassen. Modellen baseras på FH-serien, som lanserades hösten 2001, men innehåller också ny teknik som är unik för Volvo FH16. Det kraftigaste motoralternativet är på 610 hk och har ett vridmoment på hela 2800 Nm. I Brasilien förnyades hela produktprogrammet under hösten. En ny generation av Volvo FM, Volvo FH och Volvo NH lanserades tillsammans med den helt nya lastbilen Volvo VM. Volvo VM är den första medeltunga/tunga lastbilsmodell som har utvecklats och produceras utanför Europa. Ambitionen är att på kort sikt ta tio procent av marknaden. Vid anläggningen i Curitiba, Brasilien, tillverkas sedan tidigare Volvo NH samt Volvo FH och Volvo FM. De senaste tre åren har Volvo Lastvagnar lanserat inte mindre än nio nya modeller och förnyat hela det globala produktprogrammet. Ökad internationell närvaro Volvo Lastvagnar blev den första utländska fordonstillverkaren som fick distributionsavtal för lokalt producerade vagnar i Kina. I juni blev ett avtal klart mellan Volvo Lastvagnar och dess kinesiska partner China National Heavy Truck Corporation. Överenskommelsen innebär att företagen skall tillverka Volvo-lastbilar i en ny sammansättningsfabrik i Jinan. Den nya anläggningen i Jinan kommer att invigas senare i vår. Volvo Lastvagnar förstärkte under 2003 också sin position på den ryska marknaden. I mars invigdes en ny sammansättningsfabrik i Ryssland. Den är belägen i Zelenograd, strax utanför Moskva.