23948sdkhjf

Kia satsar på Sverige

Kia i Sverige är från och med slutet av förra året dotterbolag till Kia Motors Corporation. Koreanska Kias länk i Europa – Kia Motors Europe – ansvarar för försäljning, marknadsföring och service för 18 marknader. Försäljningsmålet för 2005 är 300 000 bilar per år. Kia har stor potential i Europa och är idag det snabbast växande bilmärket. 2002 ökade märket försäljningen med 9 % mot 2001, 2003 uppgick ökningen till 41 % mot föregående år. 2004 beräknas försäljningsökningen bli 50 %. Kia i Europa sålde drygt 127 000 bilar 2003. 16 nya modeller kommer att lanseras under kommande tre år (2004-2007). Med 2003 års modellprogram täckte Kia 35 % av Europas bilklasser. Vid slutet av 2005 skall Kia täcka 85-90 %. Målet är att det skall finnas ”en bil åt alla” och minst en produkt i varje betydande segment. Hög prioritet ges till utveckling av försäljningsnätet som också skall utökas med 500 nya återförsäljare fram till 2005. Kia Motors Sweden AB I Kias nya dotterbolag i Sverige – Kia Motors Sweden AB – innebär 2004 en djup rekonstrueringsprocess. Nya strukturer på distributionsnivå såväl som i återförsäljar- och servicenät kommer att genomföras. För 2004 ställs därför inga högtflygande försäljningsprognoser då inriktningen är att etablera en stark och långtidsverkande organisation. Målsättningen är att växa med samma hastighet som i övriga Europa. 2005 blir året då Kia ökar tempot i Sverige och ser en försäljningsprognos på ca 5000 bilar. Under 2003 såldes 1500 Kia i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063