Flash och Ekblom i STCC-toppen
Fredrik Ekblom eller Janne Flash Nilsson - det går inte att peka ut någon favorit i årets STCC. De två rutinerade mästarna är oskiljaktiga. Åtta hundradels sekund skiljde dem åt vid tisdagens test i Falkenberg. Och första kraschen är ett faktum... - Ett noll till dig, nu måste jag ge igen, flinar Janne Flash Nilsson. Fredrik Ekblom gick in i baken på Flash Volvo vid testen i Falkenberg. Men det var fel förare bakom ratten! - Jag förstod ingenting, Volvon började sladda och fara, men Janne klarade inte att räta upp bilen, säger Fredrik. Sanningen var att en TV-reporter satt bakom ratten på Janne Flash Nilssons bil och orsakade årets första krasch mellan STCC:s två tungviktare. - Och han trodde det var jag, skrattar Flash Bilarna fick obetydliga skador och än så länge är Fredrik Ekblom och Janne Flash Nilsson vänner. Vid tisdagens test sänkte de två tungviktarna sina tider från ifjol lika mycket. - Vi har ännu inte optimerat bilen, säger Janne Flash som var snabbast. Han fortsätter: - I år ligger vi mer på toppen till säsongstarten än ifjol då vi gissade oss fram. Vilket innebär att i år kommer vi nog inte att ta samma steg uppåt som vi gjorde under fjolåret. Fredrik Ekblom tvåa och även han betydligt bättre förberedd inför årets säsongstart på Ring Knutstorp den 2 maj än han var ifjol. - Det rullar på, men här i Falkenberg är alltid Flash och Volvo snabba. Han tillägger: - Richard Göransson är lika snabb, om inte värre. Trea vid tisdagens test Volvos nykomling, formelbilsstjärnan Robert Dahlgren före Audis Tommy Kristoffersson som fick halva dagen förstörd av läckande oljetråg. Audistallet som kom till Falkenberg med två bilar. Teamets tredje och fjärde bil står fortfarande i garaget. - Vi räknar med en bil till i Karlskoga, säger Tommy Kristoffersson. F 1-stjärnan Mika Salo är inplanerad för test i Karlskoga. Det kan bli en fortsättning resten av säsongen... Men se upp för Mattias Andersson. Efter fjolårets katastrofala säsong är den 30-årige Linköpingföraren ute efter revansch. Nu i Alfa Romeo och eget team, femma i Falkenberg. - Jag är helnöjd än om jag inte är snabbast. Ekblom och Flash är inte så¨där fantastiskt långt borta. Ändå är han lillpojken jämfört med Volvo och Audis storsatsning. - Flash säger han har 12-14 miljoner kronor i budget. Jag har inte ens tjugo procent. Ändå snålar vi inte. Mattias Andersson fick testen på Knutstorp förstörd av trasigt motorfäste men i Falkenberg fick han vara med hela tiden. Han har nu avverkat 30-40 mil och börjar känna sig hemtam i Alfa Romeon. - Jag trivs med den, jämfört med BMW:n ifjol så den min körstil bättre. I Europa dominerar Alfa Romeo och BMW standardbilsracingen. - På rakorna är vi snäppet bättre, men när det är knixigt är BMW bättre. Sexa Tommy Rustad i Opel före Honda-teamet med Engström och Hellström som delade bil. Följda av Niklas Loven, Peo Norén och Jan Lindblom. Fyra hundradels sekund skiljde Christer Cralle Lindholm och Jimmy Lindström när de för första gången i år möttes på en svensk racerbana. Det är ingen tvekan om vem det handlar om i mc-sportens tungviktklass Veidec Trophy. - Det är fler än Jimmy, jag är inte mer rädd för honom än för någon av de andra, säger de senaste två årens mästare Christer Cralle Lindholm. Cralle var snabbast under tisdagens test i Falkenberg. - Bättre än vi väntat, säger Cralle som ännu inte har fått de nya grejorna som skall göra honom ännu snabbare. Nu körde han på samma tid som ifjol. Trots att det bara var sju grader varmt. Och trots att han tog det lugnt. - Kylan gjorde att det gällde att vara försiktig i banans enda vänsterkurva. Däcken hade ingen chans att bli varma och det gick ut över greppet. Ett par förare gick omkull i vänsterkurvan. Bl a Cralles stallkompis Freddy Papunen. I fjol missade han andra halvan av säsongen och startade årets med en våldsam krasch. Klarade sig själv men skrotade sin nya cykel - Jag körde inte ens fort. Tvåan Jimmy Lindström, som också var tvåa i fjolårets mästerskap, har i år bytt till Honda och känner ett enormt självförtroende. - Det går riktigt, riktigt bra. Detta trots oljespill från bilarna som störde mc-förarnas test. Lindström var så snabb att han avbröt och återvände hem till Södertälje.