Markant försäljningsökning av nya Golf i mars
Försäljningen av nya Golf ökade markant i mars 2004. Med nära 52 200 levererade bilar (45 500 i mars 2003) sålde Volkswagen 14,7 procent fler Golf i Västeuropa i mars i år jämfört med samma månad förra året. Under första kvartalet 2004 ökade Golf-försäljningen med 1,5 procent jämfört med förra årets siffror, 115 600 jämfört med 113 900 första kvartalet 2003. Även i Sverige är försäljningstakten av nya Golf nu över förväntan. Under mars såldes 819 nya Golf Limousin jämfört med 616 under mars 2003. Volkswagens totala försäljning i Sverige under mars i år blev 2 058 bilar varav 100 Touran. Siffran för mars 2003 var 2 028 Volkswagen. I Tyskland har leveransen av nya Golf ökat med 7,4 procent jämfört med samma månad förra året till 16 000 bilar (14 900 mars 2003). Trots att de första månaderna i år innebar en liten nedgång på den tyska totalmarknaden, nådde Golf 35 000 fordon, en ökning med 0,1 procent jämfört med förra årets siffror. -Efter den första lanseringsfasen på de olika europeiska marknaderna har försäljningen av nya Golf tagit fart. Vi räknar med att försäljningen fortsätter att öka ordentligt då den tagits emot mycket väl av kunderna, säger Detlef Wittig, medlem i VolFörsäljningen av alla Volkswagen-modeller ökade väsentligt i mars i Västeuropa. Ökningen var 7,8 procent till 150 900 fordon jämfört med 139 000 i mars 2003. Det första kvartalet innebar dock en minskning med 2,2 procent 331 000 bilar jämfört med 338 600 bilar första kvartalet 2003.