Fyra race återstår av årets STCC-säsong
Och nio poäng fler än värste konkurrenten Robert Dahlgren i helgen skulle betyda att guldet hamnar i Richard Göranssons ägo redan i helgen. – Det kanske stämmer, men jag tänker inte så. Det enda jag tänker på är att ge järnet på Gelleråsen, säger Richard inför Kanonloppet i Karlskoga. När det i helgen är dags för den näst sista tävlingshelgen i STCC låter vi statistiken tala sitt tydliga språk. • Richard har vunnit 57 procent av alla lopp han ställt upp i – åtta segrar på 14 försök. • Han har tagit pole position tre av sju gånger. • Kvalat som topp två i samtliga race. • Satt banrekord på fyra av de fem banorna. • Och sedan har han ledningen i mästerskapet – med 39 poäng. Med andra ord står den nu 26-årige örebroaren redan med en fot på mästerskapspodiet. Att han dessutom – efter fem segrar och en tredjeplats i de sex senaste racen – är i en grym form borde få alla konkurrenter att darra på underläppen. Eller? – Jag tänker inte så mycket på det nu. Tävlingarna på Gelleråsen är som vilka tävlingar som helst och just nu laddar jag för ge järnet i kvalet och bättra på statistiken, säger Richard Göransson. Att han, efter dubbelsegern i Norge senast, har 50 extra kilo i bilen verkar inte vara något som bekymrar Göransson eller teamet WestCoast Racing BMW Dealer Team. – Nej, jag har bevisat att det går att köra snabbt även med så mycket straffvikt, förklarar Richard, som senast i Knutstorp noterade en seger och en tredjeplats med lika många extravikter i bilen. Senast värmländska Karlskoga – Richards hemmabana – bjöd upp till STCC-kalas bjöd Göransson publiken på en riktig munsbit. Det var nämligen då han tog sin första dubbelseger, av totalt tre, för året. Men själv tror han inte riktigt på en repris. – Nej, det blir nog tufft. Det finns ju ett koppel förare som är ute efter att komma före mig i mål, allt för att försöka knapra in i totalställningen, säger Richard. Robert Dahlgren är den som närmast hotar Richard från att vinna sin första titel i STCC. Han är inför helgen 39 poäng bakom. – Robert har haft två tävlingshelger i rad då det inte riktigt har stämt. Jag ser fortfarande honom som det största hotet om guldet. Jag tror absolut att han kommer att vara snabb på Gelleråsen. På tredjeplats återfinns Fredrik Ekblom – åtta poäng efter Dahlgren. – Det kändes som att Audi tog ett rejält kliv framåt senast i Mo i Rana och jag tror att Ekblom blir ruskigt farlig till helgen. Man kan aldrig räkna bort honom – han har ju trots allt tagit två titlar tidigare. Fyra – 60 poäng efter Göransson – är veteranen Janne ”Flash” Nilsson. – Han får det väldigt tufft att ta guldet i år – och ska han ta medalj över huvud taget gäller det att han gör några riktigt bra race, utan att hamna i några incidenter. Det känns nästan som att ingenting kan stoppa BMW-teamet från att ta sin efterlängtade segertrofé. Nästan ingenting i alla fall… – Visst har det förekommit spekulationer om att några förare kanske skulle kunna tvinga Richard av banan eller att STCC skulle ge honom tidstillägg bara för att hålla spänningen vid liv. Men jag tror inte riktigt på det. Vi försöker i alla fall koncentrera oss på vårt jobb, och på att dryga ut ledningen totalt ännu mer, förklarar Dick Jönsson Wigroth, teamchef i WestCoast Racing BMW Dealer Team. Men teamchefen är också medveten om att allt kan hända – även om utgångsläget inte kunde ha varit mycket bättre. – Alla kan ha en dålig dag, något kan gå sönder i bilen eller – ja, vad som helst. Vi tar absolut inte ut något i förskott. Till helgens race från också Richard hjälp på traven av teamkompisen Thed Björk, som därmed gör sin andra tävlingshelg för säsongen. – Jag tror att Thed lärde sig mycket av racen i Knutstorp och förhoppningen är att han ska hjälpa Richard genom att ta lite poäng av konkurrenterna, säger Dick Jönsson Wigroth. Richard, vad har du för tankar inför näst sista helgen? – Tävlingarna i Karlskoga är något som jag verkligen ser fram emot. Jag tänker ladda i kvalet, ta pole position och sedan vinna det första racet. Det andra racet på söndagen blir nog ett mer säkerhetsrace – jag kan ju inte riskera för mycket. Men visst skulle det vara skönt att ta en ny dubbel…