Tredje generationen Common Rail från Bosch
Den tredje generationen Common Rail från Bosch gör dieselmotorn ännu renare, bränslesnålare, kraftfullare och tystare. Det speciella med detta innovativa insprutningssystem är att det arbetar med snabba, kompakta inlineinjektorer i piezoteknik. Systemets potential har redan bevisats vid introduktionen i Audi A8 med den nya 3,0 liters dieselmotorn. Trots en egenvikt av 1830 kg och ingen efterbehandling av avgaserna uppfyller fordonet redan normen för utsläpp av skadliga ämnen euro 4, som träder i kraft först 2005. De tidigare Common Rail-generationerna från Bosch karakteriserades av insprutningstrycket – 1350 bar för den första generationen, 1600 bar för den andra. Vid övergång till tredje generationen är systemets tekniska raffinemang själva kärnan, tills vidare med oförändrat tryck 1600 bar. Det specifika kännetecknet för den tredje generationen Common Rail är inlineinjektorerna, som med sina piezoelement är integrerade mycket nära spridarnålen i injektorskaftet, vilket gör att de har 75 procent mindre rörliga komponenter och massa. Därigenom arbetar de alltså dubbelt så fort som de tidigare magnetventil- och piezoinjektorerna. Med den tredje generationen Common Rail från Bosch reduceras utsläppen från dieselmotorer med upp till 20 procent alternativt ökas den potentiella motoreffekten med upp till fem procent, reduceras bränsleförbrukningen med tre procent eller minskas motorljudet med märkbara 3 dB(A) – beroende på vilka egenskaper som väljs vid applikationen.