Ny Flexi Fuel-motor avsedd för etanol till Saab 9-5
I samband med det årliga trafiksäkerhetsseminariet i Tylösand visade Saab upp sin version av Saab 9-5 SportCombi med ett smart, integrerat alkolås och en nyutvecklad, tvåliters turbomotor som kan köras på etanol, ett bränsle som skonar miljön och kan produceras från förnyelsebara energikällor. Den nya motorvarianten kommer ut på marknaden under 2005, Saab torde då bli först i Sverige med att kunna erbjuda en etanolmotor i storbilsklassen. Bilar med motorer som kan köras på etanol får diverse favörer och behandlas mer förmånligt ur skattehänseende eftersom bränslet produceras klassas som en förnyelsebar energikälla. Saab 9-5 FFV (Flexi Fuel Vehicle) kan köras på antingen etanol (E85) eller bensin i vilka proportioner som helst. Även om nästan samtliga motorer i Saabs bensin- och dieselprogram ligger i högsta miljöklassen, blir Saab 9-5 FFV Saabs första riktiga miljöbil. Förutom att den inte ska kosta mer än motsvarande bensinmotor och kan berättiga till sänkt förmånsbeskattning, kan Saabs Flexi Fuel-motor också ge sänkt bränsleförbrukning under normal och hård belastning. Trots att bränsleförbrukningen enligt den EU-körcykel som används för att mäta förbrukningen i stadstrafik och vid blandad körning inte sjunker, har praktiska tester visat att man i praktiken ändå kan få en minskad förbrukning med upp till 15 procent i högre farter tack vare att motorn vid etanoldrift inte behöver förses med extra bränsle för kylningens skull. Till skillnad mot bensin ger etanol en reduktion av koldioxidutsläppen (CO 2), den växthusgas som antas bidra till den globala uppvärmningen. Det beror på att den mängd koldioxid som avges i samband med förbränning och produktion motsvaras av den CO2-mängd som avgår från atmosfären när de grödor man använder för etanolproduktionen växer till sig. I Saabs turbomotorapplikation ger E85-bränslet, som håller 104 oktan RON och som vanligtvis alltså förekommer i proportionerna 85 procent etanol och 15 procent bensin ute på mackarna, en påtaglig ökning på omkring 20 procent av motorns maxeffekt, från 150 till 180 hästkrafter. #NAME?blandningsförhållande som är aktuellt, vilket innebär att om det inte finns någon etanolblandning tillgänglig så fungerar bilen lika bra på vanlig bensin, säger Kjell ac Bergström, VD för Saab Automobile Powertrain AB. Turboladdade motorer är speciellt väl lämpade för att kunna dra nytta av etanoldrift och vårt arbete med den här motorn har visat att det finns stor utvecklingspotential för etanolbränsle. Medan Saabs version av den perfekta tjänstebilen (Saab 9-5 SportCombi är Sveriges näst mest sålda bil sedan flera år tillbaka) gärna accepterar sprit i tanken, blir tankade förare som druckit alkohol inte accepterade alls ? faktum är att de inte ens får igång motorn. Förra året berodde 29 procent av alla dödsfall bland bilförare* på de svenska vägarna på alkohol. I ett försök att åtgärda detta skrämmande problem har Saab utvecklat ett alkolås i miniatyrformat som analyserar om man druckit alkhol och hjälper bilförare att hålla sig på rätt sida lagen. Saabs Alcokey-koncept inkluderar ett litet munstycke som integrerats med bilens tändningsnyckel. En transponder kommunicerar med bilens elektroniska startspärr som ser till att motorn inte går att starta om enheten detekterar att ett utandningsprov innehåller för mycket alkohol. Inte minst bland företag och offentliga organisationer med stora bilflottor finns det en växande oro kring och medvetenhet om att något behöver göras för att förhindra rattonykterhet. Tester med en prototyp som tagits fram till Saab 9-5 förväntas bekräfta att tekniken är så pålitlig och exakt som man räknar med. Ambitionen är att till låg kostnad få fram en utrustning som är både lättanvänd och effektiv. Den ska med precision kunna mäta alkoholhalten i utandningsluften utan att man behöver intallera dyrbar, fast apparatur i bilen. Med en enkel programvarujustering kan mätaren dessutom anpassas efter den trafiklagstiftning som gäller på respektive marknad där bilen registreras. I praktiken handlar det om en elegant meranvändning av den antistöldutrustning som enligt lag redan finns i alla nya bilar som säljs idag. Samtidigt som föraren låser upp bildörrarna med nyckelns fjärrkontroll slås även alkoholsensorn på. Föraren måste därefter lämna ett utandningsprov i munstycket på nyckelenheten, ett prov som passerar genom en smal kanal i enheten fram till en halvledarsensor stor som ett knappnålshuvud. Provet analyseras blixtsnabbt och en röd eller en grön lysdiod på nyckeln anger utfallet. Om det lyser grönt signalerar nyckeln Allt klart till immobilizern (parallellt med de hälsningsfraser nyckeln alltid utbyter med bilens immobilizer). Rött ljus däremot betyder att motorn inte går att starta, trots att nyckeln är den rätta. I prototyputförandet består Alcokey av en separat enhet, tio cm lång och fyra cm bred, som man har på nyckelringen tillsammans med den vanliga, integrerade nyckeln/fjärrkontrollen till Saab 9-5. I produktion kommer ytterligare miniatyrisering att möjliggöra att alla tre funktionerna samlas i en enda behändig enhet. Det är den växande oron kring rattonykterhet i Sverige och runt om i Europa som har fått Saab att ta initiativet till att utveckla Alcokey-konceptet. Företag, myndigheter och organisationer med stora bilparker och många anställda som kör i tjänsten önskar ta sitt ansvar beträffande rattonykterhet genom att utrusta sina bilar med alkolås. I vissa länder diskuterar man även lagstiftning som fastslår att alkolås i en eller annan form kommer att bli obligatoriskt i nya bilar. Peter Augustsson, Saab Automobiles VD och styrelseordförande, har engagerat sig personligen i Alcokey-projektet: #NAME?med rattonykterhet, säger Peter Augustsson. Som biltillverkare är Saab Automobile mån om att göra vad man kan för att förhindra detta. Vi är kända för att vara innovativa och i linje med det är Alkokey en lika praktisk som effektiv lösning. Den kommer att vara till god hjälp för alla som vill vara på den säkra sidan innan de sätter sig bakom ratten. Vägverket stöttar Saabs arbete på området och dess VD, Ingemar Skogö, säger att det är med tillfredställese han ser att Saab går i bräschen för en så funktionell lösning inom trafiksäkerhetsområdet: #NAME?rattfylleri och det här är ett värdefullt initiativ som andra biltillverkare borde överväga att följa efter, säger Ingemar Skogö. För att sprida användningen är Alcokey-konceptet framtaget för att vara billigt och i kommersiell produktion kommer det inte att kosta mer än 250 Euro eller omkring en tiondel av vad dagens fast installerade system i bilar betingar.