Premiär för Citröen C5
Bara några månader efter det förnyade modellprogrammet för kompaktbilar och förändringarna av Xsara Picasso går Citroën vidare på den inslagna dynamiska vägen. Nu tar man sig an ett högre segment och presenterar nya Citroën C5, sedan och kombi. C5 är en ”intelligent” landsvägsbil som erbjuder såväl elegant design och invändig rymd som prestanda. Som första bil i Citroëns modellprogram har C5 nya moderna och effektiva system för att underlätta för föraren, till exempel adaptiva strålkastare med dubbla Xenonlampor, parkeringshjälp fram, fartbegränsare och ett exklusivt varningssystem vid ofrivilligt överskridande av mitt- och sidolinjer (AFIL avåkningsvarnare). Inne i bilen är komforten mycket hög tack vare den synnerligen effektiva karosstrukturen och den optimala stabiliteten i alla situationer, främst beroende på den gashydrauliska fjädringen Hydractive och en ny generation ESP antisladdsystem. Citroën ligger hela tiden i framkant i fråga om säkerhet och marknadsför nu ett nytt, exklusivt system på Citroën C5. På motorväg eller motortrafikled känner detta system av ett oavsiktligt filbyte där blinkersen inte används. Då varnas föraren genom att en vibrator utlöses i sätet, placerad på samma sida av stolen som ett eventuellt överträdande av linjen. Citroën C5 kan fås med tre olika bensinmotorer: två stycken fyrcylindriga 1.8i 16V och 2.0i 16V på 117 respektive 143 hk samt en sexcylindrig motor i V-form med 3 liters cylindervolym, 24 ventiler och med variabel ventilinställning av kamaxlarna i insuget (VVT), på 210 hk och med en ny automatisk växellåda med sex växellägen. När det gäller dieselmotorer finns Citroën C5 med tre HDi-motorer med senaste generationens Common Rail-teknik och med en effekt mellan 110 och 138 hk. Den senare finns med en ny manuell växellåda med sex växlar. HDi-motorernas fördelar när det gäller miljön förstärks ytterligare med ett partikelfilter (FAP).