Roadster från Chrysler
Chrysler breddar nu utbudet av Crossfire-modeller. Crossfire Roadster erbjuder körglädje under bar himmel. Suffletten går att fälla ned på 22 sekunder. Tygtaket, som inkluderar elektriskt uppvärmd glasbakruta, döljs i nedfällt läge under en elegant kåpa som ger bilen rena linjer. Karossen är förstärkt i förhållande till Chrysler Crossfire Coupé för att ge maximal vrid- och böjstyvhet och med nedfällt tak går den exemplariskt tyst. Med taket i uppfällt läge rymmer bagagerummet 190 liter och med taket i nedfällt läge 104 liter. Crossfire Roadster accelererar från noll till hundra kilometer per timma på 6,5 sekunder och gör snubblande nära 250 km/t. Den öppna karossen bär Chrysler Groups designchef, Trevor Creeds, signum och bilen sätts samman av tyska Karmann, som byggt karosser åt bilindustrin i långt över hundra år. De svepande linjerna från frontens klarglasstrålkastare till bakstammen döljer en finess; i bakkant bakluckan finns en dynamisk spoiler som viks upp i landsvägsfart (100 km/t). Under den långa motorhuven ligger en V6-motor på 3,2 liters cylindervolym och 218 hästkrafter. Den driver bakhjulen via antingen en sexväxlad, manuell växellåda eller en femstegad - AutoStick? - automatlåda, som går att växla manuellt. Enbart den senare lagerhålls i Sverige. De sjuekrade 18-tums aluminiumfälgarna fram bär 225/40 däck och de bakre 19-tums fälgarna har 255-däck med 35-profil. Framvagnen består av dubbla, triangelformade länkarmar, bakvagnen är av multilänkarmstyp. Skruvfjädrar och gashydrauliska stötdämpare säkerställer köregenskaperna och Chrysler Crossfire har dels anti-spinnsystemet ASR, dels anti-sladdsystemet ESP som standard. I skyddsutrustningen ingår bland annat bälten med försträckare och kraftbegränsare samt två-stegs krockkuddar. Crossfire Roadster introduseras nu på svenska marknaden. Med automatlåda, som är svensk standard, kostar den 419 900 kronor.