Vägverket tar över avgasfrågor
Från 1 september lämnar Naturvårdsverket ifrån sig vissa arbetsuppgifter om bilavgaser till Vägverket. Det betyder att exempelvis frågor om avgaskrav för bil ska ställas till Vägverket. I arbetsuppgifterna som övertas ingår också miljökraven för arbetsmaskiner. Vägverket ska i fortsättningen även ha hand om reglerna för bränslen. - Genom både ökad integrering och samordning vinner både fordons- och miljöområdet kraft och resurser. Vägverket har redan ansvaret för de flesta reglerna på fordonsområdet. Nu förs bilavgaser, avgaser och buller för arbetsmaskiner och fordonsbränslenas kvalitet också över. Därmed blir fördelningen av uppgifter mer ändamålsenlig. Förhoppningsvis kommer alla berörda uppleva detta som förändring till det bättre, säger Eva Smith, chef för avdelningen för hållbar samhällsutveckling på Naturvårdsverket. De uppgifter som Vägverket från och med nu har hand om är: att ge ut föreskrifter, att tolka bestämmelserna, att lämna typgodkännanden och att göra tillsyn av att kraven är uppfyllda. Detta betyder att tillverkare av bilar, motorer osv. ska få sina typgodkännanden behandlade av Vägverket i fortsättningen. Oförändrat gäller som vanligt däremot att ansökan om typgodkännande skall lämnas till någon av de utsedda tekniska tjänsterna. Vägverket kommer alltså därmed också ha hand om reglerna för enskilda fordon, exempelvis frågor om undantag från avgaskraven. - Det underlättar för alla berörda att flera fordonsfrågor finns samlade på en myndighet, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Vägverket. Vägverket kommer också att ta hand om kontrollavgiften. Det är en avgift som skall betalas för varje nyregistrerad bil och betalas av generalagenterna. Men den förändringen sker först från årsskiftet 2004/05. De som betalar avgifter ska alltså fortsätta att betala till Naturvårdsverket också för kvartalen tre och fyra 2004. Från och med första kvartalet 2005 ska avgiften betalas till Vägverket. Naturvårdsverket kommer även i fortsättningen ansvara för det övergripande arbetet med avgaskraven. Detta gäller förstås också bullerkraven på arbetsmaskiner och kraven på fordonsbränslen. Naturvårdsverket ska från miljömässiga motiv driva på för att förbättra kraven. Dessa krav fastställs i gemensamma regler för hela EU och arbetet präglas därför av miljöinriktade EU-förhandlingar. Vägverket och Naturvårdsverket kommer att fördjupa samverkan för att utveckla det internationella arbetet med att milöanpassa fordonen.