Göransson tog hem STCC-titeln
Ett skutt upp på taket – och armarna i skyn. Sedan kom det: ”Underbart – fy fan va skönt”. Richard Göransson gjorde vad alla hoppades på när han på söndagen tog hem guldet i STCC på Mantorp Park. Det blev stora glädjescener på Mantorp Park under söndagseftermiddagen. I alla fall hos WestCoast Racing BMW Dealer Team. Richard Göransson – som gått fram som en ångvält på STCC-banorna i år – erövrade nämligen SM-titeln för standardbilar. Inför söndagens STCC-final trodde många att mästerskapet var avgjort. BMW-föraren Richard Göransson hade åkt till sig en ledning med 29 poäng. Men själv ville han inte ta ut något i förskott. Och söndagens kval blev inte riktigt vad Richard och WestCoast Racing hade önskat på förhand. Inte nog med att Thed Björk, som efter en rejäl avåkning på träningen, inte kom till start – Göransson hann bara köra några varv innan oturen var framme. – Det hade regnat hela morgonen och var otroligt blött på banan. Jag kom till sista kurvan innan start och mål, och där släppte det, säger Richard, som fick följa resten av kvalet från sidan. Norrmannen Tommy Rustad var snabbast, med Janne ”Flash” Nilsson som tvåa. Richards värste konkurrent om titeln – Robert Dahlgren – slutade trea och knappade in en poäng i totalställningen. ”Bara” 28 poängs ledning för Göransson. Det var med andra ord några svettiga pannor i WestCoast-teamet innan första racet. Nog var det nervöst alltid, man vet ju aldrig vad som kan hända, säger teamchefen Dick Jönsson Wigroth. Det skulle visa sig vara en befogad oro. Richard fick starta från sjätte startposition och han fick ett ordentligt grepp på den något luriga asfalten. Jag stod där det var ganska torrt och det gjorde att jag fick en bra start, säger Göransson. Han tog sig snabbt upp i fältet, men när han passerat konkurrenten Robert Dahlgren small det bara till. Jag var förbi när jag fick en tryckare på höger bak. Jag är helt övertygad om att han inte ville släppa mig förbi sig och då istället ta mig ur racet, säger Richard. Både Göransson och Dahlgren snurrade av banan och tog med sig otursgubben Mattias Andersson i kraschen. Om pannorna i WestCoast Racing var svettiga innan så var det nog inget mot för vad de var då. Men både Richard och Robert kämpade upp sina bilar på banan igen – dock inte utan problem. Bilen stannade helt och jag fick prova starta den tre gånger innan jag kunde få igång BMW:n. När jag väl var uppe på banan så kändes bilen konstig och jag var rädd att den skulle gå sönder ännu mer, suckar Richard. För Roberts del tog försöket att komma tillbaka in i racet slut redan efter några hundra meter. Det känns för jäkligt. Jag stod på blött och han på torrt underlag, när han sedan fick en kanonstart kom han otroligt snabbt. Det var absolut inget medvetet försök att ta Richard av banan, säger Robert dystert. Han fick nu stå vid sidan om banan och se när Richard klättrade genom fältet. Med sju varv kvar släppte säkerhetsbilen fältet. Då var den svartgula BMW:n tolfte bil. Två varv senare var han sjua – en placering som han höll in över mållinjen. Sjundeplatsen innebar sex härliga poäng – och därmed var SM-guldet i hamn, och den stora segerfesten ett faktum. Helt underbart, det går inte att beskriva den här känslan. Rent idrottsligt är SM-guldet det största som hänt mig. Visst var Europamästerskapet i Formel Ford stort, men detta är ju trots allt på hemmaplan, säger Richard med tårar i ögonen. Jag hade aldrig kunna gjort detta utan teamet. Alla i WestCoast Racing har en del av guldet. Jag är så glad just nu, skrattar Richard. Som om inte det var nog så såg den 26-årige örebroaren till att avsluta årets STCC på snyggast möjliga sätt när han, från sjunde startposition, åkte in som överlägsen segrare i det andra finalracet och därmed behöll sin statistik med 50 procent vinster i årets STCC. – Skönt att få avsluta med en seger också – det visar ju att jag är en värdig vinnare, menar Richard. Och teamchefen Dick Jönsson Wigroth var glad – nästan tårögd. Helt otroligt skönt att vi vann mästerskapet och sedan sättet han avslutar på. Richard är något extra. Det kunde nästan inte bli bättre, förklarar Dick, för att sedan hasta vidare. Kvällen var nämligen vikt för fest, glädje – och guldyra. STCC-finalen på Mantorp Park 19 september: Race 1, tolv varv. 1. Fredrik Ekblom, Audi A4, 20.03,80. 2. Jan ”Flash” Nilsson, Volvo S60, 20.04,59. 3. Thed Björk, WestCoast Racing BMW Dealer Team, BMW 320i, 20.04,82. 4. Tomas Engström, Honda Civic Type R, 20.06,18. 5. Olli Haapalainen, Audi A4, 20.07,29. 6. Tommy Rustad, Opel Astra Coupé, 20.12,46. 7. Richard Göransson, WestCoast Racing BMW Dealer Team, BMW 320i, 20.13,40. Bästa varvtid: Thed Björk 1.25,038. Race 2, 15 varv. 1. Richard Göransson, WestCoast Racing BMW Dealer Team, BMW 320i, 21.03,64. 2. Tomas Engström, Honda Civic Type R, 21.08,87. 3. Fredrik Ekblom, Audi A4, 21.09,85. 4. Thed Björk, WestCoast Racing BMW Dealer Team, BMW 320i, 21.13,37. 5. Tommy Kristoffersson, Audi A4, 21.18,54. Bästa varvtid: Richard Göransson 1.23,157. (http://www.bmw.se/bmwnyheter/2004-09-19-2348/images/afinal5.jpg) STCC-slutställning. Richard Göransson 227 poäng. Robert Dahlgren 175 poäng. 3. Fredrik Ekblom 165 poäng. 4. Jan ”Flash” Nilsson 137 poäng. 5. Tommy Rustad 137 poäng. 11. Thed Björk 48 poäng. Märkesmästerskapet. 1. BMW 225 poäng. 2. Volvo 205 poäng. 3. Audi 178 poäng.