23948sdkhjf

Joge snabb i ny Peugeot GR N

En imponerande femteplats totalt och samtliga trimmade Grupp H-bilar efter i resultatlistan. Inte undra på att Jimmy Joge var nöjd efter sin framfart i helgens tävling Stenbocksrundan. - Det gick jättebra. Vi är trots allt inte färdiga med testerna ännu. Jimmy Joge och Peugeot Sport Sverige har just börjat tävla med Peugeots nya, tvåhjulsdrivna rallybil, en Grupp N-version av Peugeot 206 RC. I första, riktiga provtävlingen - SM-finalen för en dryg vecka sedan - låg ekipaget på andra plats, när en drivaxel brast i samband med en häftig landning efter ett hopp. - Vi testade en ny drivaxel från fabriken. Nu tar man fram en ny variant som vi ska prova. Så i helgens tävling körde vi med vanliga, standard drivaxlar och det gick ju bra, berättar teamchefen Gert Blomqvist. Lilla Grupp N, som klassen kallas, är den största klassen i SM-serien. Bilarna är i grunden rena standardbilar. Prestandamässigt har de dock utvecklats enormt under senare år: - Ja, verkligen. Jämför man med den gamla Grupp N-bilen är skillnaden stor. Men det är klart, det är ju en helt ny bil, kommenterar Jimmy. I Stenbocksrundan visade det sig att ingen av de trimmade 2-hjulsdrivna bilarna hängde med i Jimmys tempo. Enbart fyra förare i fyrhjulsdrivna turbobilar var snabbare. - Effektmässigt har vi inte gjort speciellt mycket. Vi har ett avgassystem som ger kanske 10 hästar extra, men i SM-finalen körde vi i övrigt med en helt vanlig standardmotor. Nu hade vi monterat en ny styrbox, och det kändes som maskinen blev lite rTotalt vanns tävlingen i Boxholm av Tobias Gustavsson i en 4-hjulsdriven Mitsubishi före Per Åke Ring i en Ford WRC. Jimmy i sin 2-hjulsdrivna Peugeot 206 RC Grupp N var femma totalt medan den trimmade 2-hjulsdrivna klassen vanns av Magnus Johansson, Volvo-förare som tävlar för SMK Östgöta.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063