Joge imponerade i Rikspokalen
Jimmy Joge strålade som en sol efter inhoppet i Rikspokalen i helgen: - Visserligen fick vi köra mot Grupp A-bilarna, men det var enbart inspirerande. Vi var ju överlägset bästa Grupp N-bil, vilket var det viktigaste. Jimmy Joge fortsätter testa Peugeots nya Grupp N-bil - Peugeot 206 RC - på grus och är mer än nöjd så här långt: - Bilen är jättefin att köra och tiderna i Rikspokalen strålande. Visserligen fick vi stryk med 3,4 sekunder i klassen av Leif Peterson. Men Leif kör ju en 2-liters Grupp A-bil, så det har ingen betydelse. Årets Rikspokal var minst kort och intensiv - tre specialsträckor och bara 2 tävlingsmil. Jimmy öppnade stenhårt redan på den första sträckan - den längsta - och åkte i stort sett jämnt med toppförarna i den trimmade, 2-hjulsdrivna klassen. - Ja, och det förvånade mig lite, för vi åker fortfarande med en standardmotor. Men det gick ju lika bra på de två återstående sträckorna, så det verkar ju lovande. För några hästar till ska rimligen betyda att vi kan kapa ss-tiderna ytterligare i framtiden... När Motala-föraren Jimmy Joge och hans codriver Mikael Johansson - som tävlar för Vansbro MK - ska debutera med det svenska Peugeot-teamets nya, extrema 4-hjulsdrivna Peugeot 206 WRC vill östgöten inte uttala sig om: - Vi får se vad teamledningen säger. Bilen är i alla fall klar för start. Men just nu är det viktigare att avsluta utvärderingen av den nya Grupp N-bilen. Det är ju det svenska teamet som har ansvaret för att ta fram sättningen för grus och snö. Asfalt behöver vi inte bekymra oss för - den biten tar fransmännen själva hand om, säger Jimmy. Som just nu stortrivs med livet som rallyförare. - Javisst, vi har vinnarbilar i tre klasser: 206 RC i lilla Grupp N, 206 Super 1600 i Lilla Grupp A och så 206 WRC i värstingklassen. Vad kan man mer önska sig?