Regeringens satsning på Trollhättan
Regeringen, vänsterpartiet och miljöpartiet har enats om satsningar för att stärka Trollhättan och Västsverige som utvecklings- och produktionsplats för fordonsindustrin. En del av överenskommelsen innebär utökade ambitioner för infrastrukturen i området. Nya insatser och tidigareläggning av sedan tidigare beslutade projekt genomförs. Av central betydelse är utbyggnaden av väg 45, som kommer att få fyra körfält hela vägen mellan Trollhättan och Göteborg. En kraftig satsning görs för att förstärka den mest trafikerade sträckan, den mellan Angeredsbron och Älvängen, och den resterande delen mellan Älvängen och Trollhättan byggs ut. Även väg 44 byggs ut och Trollhättan kommer redan om cirka två år att ha motorväg till Uddevalla, där E6 ansluter. Satsningarna på vägsidan kommer att successivt öka framkomligheten och sänka transportkostnaderna. Stora satsningar görs också på järnvägen. Den så kallade Norge-Vänerbanan byggs ut till dubbelspår hela sträckan Göteborg-Trollhättan. Det gör att såväl anställda som gods snabbt kan nå Trollhättan på ett miljövänligt och säkert sätt. Triangelspåret vid Marieholm börjar byggas redan 2005 och ger från Trollhättan en direktanknytning till Göteborgs hamn. De omfattande insatserna gör att kommunikationerna sammantaget förbättras avsevärt, att kostnaderna för transporter sänks och att anslutningarna till hamnar, flygplatser och närliggande städer förstärks. - Nu snabbar vi på den redan ambitiösa utbyggnaden av infrastrukturen i dessa delar av Västsverige. Trollhättan har idag unika förutsättningar inom fordonsindustrin. Med dagens satsningar stärker vi stadens och Sveriges förutsättningar för konkurren- Prioriteringarna av Trollhättan får vissa följder för utbyggnaden av infrastruktur i andra delar av Sverige. Jag har förståelse för den frustration det kan skapa. Samtidigt är jag övertygad om att satsningen kring Trollhättan ligger i Sveriges lånFöljande objekt stryks ur den nationella vägplanen: E4 Trafikplats Måby E4 Persön - Kalix, etapp 1 E12 Brattby-Vännäs E14 Nacksta-MatforsE14 Pilgrimstad-Lockne E22 Trafikplats Lund Södra E22 Trafikplats Råby E22 Förbifart Fogdarp E22 Förbifart Linderöd E22 Sätaröd-Vä Rv 26 Halmstad-Oskarsström Rv 26 Risbro-Mullsjö Rv 50 Skänninge-Norrsten Dessutom senareläggs riksväg 50 genom Motala så att projektet slutförs efter 2015. För att skapa ett finansiellt utrymme för hela Rv 45 Angeredsbron-Trollhättan redan år 2006 sker också en generell senareläggning av investeringarna i väghållningsplanen. Vägverket får i uppdrag att planera och redovisa denna senareläggning för regeringen. I detta arbete ska Vägverket ta särskild hänsyn till de projekt som regeringen prioriterat tidigare i år när den nationella väghållningsplanen fastställdes. 55 miljoner kronor omfördelas också från potten för trafiksäkerhetshöjande åtgärder men bedöms inte påverka trafiksäkerhetsarbetet i övriga landet.