23948sdkhjf

Mazda plus 20% i Europa under 2004

  Förutom att Mazda Motor Corporation visade ett positivt halvårsbokslut har försäljningen ökat kraftigt under 2004. I Europa ökade försäljningen med 20,1% till totalt 275.180 bilar. I Kina var ökningen 22,5%, i Nordamerika 4,1% och på den japanska hemmamarknaden 1,8%.


Förutom att Mazda Motor Corporation visade ett positivt halvårsbokslut har
försäljningen ökat kraftigt under 2004. I Europa ökade försäljningen med 20,1% till totalt 275.180 bilar. I Kina var ökningen 22,5%, i Nordamerika 4,1%
och på
den japanska hemmamarknaden 1,8%. Totalt ökade Mazdas globala
försäljning under
2004 med 8,3% till totalt 1.153.941 bilar.

Den största ökningen i Europa stod Ryssland för, plus 460%. Men även
flera av de
etablerade marknaderna visade stora ökningar, som Italien med 68%,
Grekland
59%, Spanien 45%, Frankrike och Portugal 30%, Danmark 29%, Belgien
och
Storbritannien 25% samt Norge med 18%.

- Under 2005 är det dags även för Sverige att öka, säger Mazda Motor
Sveriges VD
Klaus Oest. Sedan Mazda-importen här i Sverige den 1 april ifjol blev ett
rent
dotterbolag till Mazda Motor Europe har vi arbetat hårt med att utveckla
vårt
nät av återförsäljare och vår egen organisation. Vi har satt ett högt mål
genom
att gå från 3.000 bilar under 2004 till uppåt 5.000 i år.

Återigen var det Mazda6 som blev den japanska biltillverkarens mest sålda modell i Europa med 93.000 exemplar. Mazda3 ökade kraftigt under året och sålde 71.000. I övrigt ökade Mazda2 med 55% och sportbilarna Mazda RX-8 och Mazda MX-5 höll sina positioner.
- Det är oerhört tillfredsställande att vi lyckades hålla vår ökningstakt även
under 2004, säger Dan Morris, President och CEO, Mazda Motor Europe.
Under 2003
ökade vi försäljningen med 40.000 bilar, under fjolåret med över 46.000
bilar.
Och vi ser fram emot ytterligare ökning under kommande år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081