23948sdkhjf

Hjulbultar lossnar

STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization) har blivit uppmärksammade på att hjulbultar lossnat efter, vad man själva anser vara korrekt montering. I några fall har hela hjulet lossnat med både materiella- och personskador som följd. Detta sker på flera olika biltyper men kan ha samma orsaker.

STRO (Scandinavian Tire & Rim Organization) har blivit uppmärksammade på att hjulbultar lossnat efter, vad man själva anser vara korrekt montering. I några fall har hela hjulet lossnat med både materiella- och personskador som följd. Detta sker på flera olika biltyper men kan ha samma orsaker.


Tänkbara orsaker:


- Skruvarna var ej dragna med rätt moment (oftast 80 - 120 Nm).- Vägsmuts eller rost var inte borttaget från bromsskivans kontaktyta med fälgen (både fälg och nav).- Vid infettning av navet har fett även hamnat på kontaktytan fälg/nav. Det är att föredra att smörja fälgens navhål.- Ingen efterdragning av skruvarna har skett.


Ytorna mellan nav och fälg måste vara helt rena annars finns det en risk för en vridning mellan fälg och nav vid inbromsning och acceleration. Detta kan med tiden utmatta hjulskruvarna och de kan lossna eller gå av när de dras vid hjulbyte. Vid lång användning kan hjulbultar som utsätts för denna rörelse, fram och tillbaka, gå av.


För att undvika detta problem:


- Använd alltid momentnyckel/stav när hjulskruvar dras.- Rengör alltid anliggningsytorna på fälgen och navet mycket noga med stålborste eller liknande.- Vid smörjning av navet skall en begränsad längd av fett helst anbringas på fälgens navhål. Smörjer man navet på bilen skall endast den cylindriska ytan på navet smörjas. Se till att inte fett hamnar på anliggningsytorna. - Kontrollera alltid att hjulskruvarnas och fälgens konor inte är skadade av tidigare dålig dragning. Har skruvarna lossnat skall de alltid bytas ut.- Skruvarna skall alltid vara absolut rena. Smörjer man gängorna skall detta göras sparsamt. Smörj aldrig konorna.- Kontrollera alltid monteringen genom att efterdra hjulskruvarna efter 100 - 200 km körning. Detta står för övrigt ofta angivet i bilens instruktionsbok. Observera att risken för smuts/rost på anliggningsytorna ökar om bilen omväxlande använder stål- och lättmetallfälgar eftersom anliggningsytan för en stålfälg är mindre än den för lättmetallfälgen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078