Förvirrat utspel om SUV:ar i Stockholm
Den skrivelse från Vänsterpartiet som Gatu- och fastighetsnämnden i Stockholm biföll om att begränsa s k stadsjeepar baseras i allt väsentligt på okunskap och faktafel, konstaterar Bil Sweden.
* Enligt skrivelsen skulle SUV:ar släppa ut flera gånger mer koldioxid än vanliga bilar. Detta är fel. Exempel: Storsäljande SUV:en Toyota RAV 4 släpper i dieselversionen ut 190 g/km. Personbilen VW Passat Turbo Comfort släpper ut 197 g/km. SUV:en Volvo XC 90 diesel släpper ut 219 g/km. Sveriges mest sålda personbil Volvo V70 170 hk släpper ut 221 g/km. Saab 9-3 Aero Sport Sedan släpper ut 202 g/km vilket är exakt lika mycket som den populära SUV:en Hyundai Santa Fe i dieselversion. Sveriges just nu mest sålda SUV Hyundai Tucson släpper i bensinversionen endast ut 196 g/km. * Koldioxidutsläpp saknar dessutom helt lokala effekter utan är ett globalt problem som påverkar atmosfären. Det är vetenskapligt orimligt att motivera åtgärder i Stockholms innerstad utifrån detta. * Enligt skrivelsen skulle SUV:ar ta mer utrymme än vanliga än vanliga bilar och öka trängseln i trafiken och vid parkering. Fakta: Sveriges mest sålda personbilar Volvo V70 och Saab 9-5 har ytan 8,5 m2 respektive 8,6 m2. Sveriges mest sålda SUV:ar är Hyundai Tucsun 7,8 m2, Toyota RAV4 7,3 m2, Volvo XC90 9,1 m2 samt Hyundai Santa Fe 8,2 m2. * För övrigt är uttrycket stadsjeep fördomsfullt. SUV:ar utgör mindre än 4% av bilförsäljningen i Stockholm och andelen är sjunkande. I många glesbygdskommuner är kring var femte såld bil en SUV (dvs fyrhjulsdrivna bilar med hög markfrigång). I topp ligger Norsjö med en andel på 24% och Strömsund med en andel på 22%.