Svårt att förbjuda stadsjeepar
Förslaget att förbjuda stadsjeepar i Stockholm kan bli svårt att genomföra, eftersom det inte finns någon definition av vad en stadsjeep är, konstateras det i Dagens Nyheters nätupplaga i lördags.
Ann-Marie Strömberg (v) i gatu- och fastighetsnämnden vill begränsa massbilismen och får stöd av Jakob Lagercrantz, ny ordförande för Gröna bilister. Ann-Marie Strömberg vill ännu inte uttala sig om vilka fordon som ska bannlysas.
DN Motor har listat de elva modeller som kan komma att omfattas av förbudet. Man har då tittat på fordonens bensinförbrukning, vikt och storlek. Genomsnittet är aningen tyngre, drar lite mer bränsle och är några centimeter bredare än storsäljarna Volvo V70, Saab 9-5 och VW Passat. Däremot är de något kortare.
Anders Kullgren, forskningschef på Folksam, menar att påståendet att stadsjeepar är livsfarliga inte går att belägga. Han säger att det säkerligen finns tunga personbilar som är farligare än många av dessa stadsjeepar. Problemet ligger istället i tyngden och strukturen i större fordon, särskilt om de är rambyggda. Det går en kritisk viktgräns vid cirka 1,7 ton. [Källa: Bil Sweden]