23948sdkhjf

Ny undersökning av rostskador på bilar

Korrosionsinstitutet har i en stor omfattande undersökning studerat rostskador på 25 av våra vanligaste bilmodeller från 1998-2001. Delar av dörrar, motorhuvar, bakluckor, bakskärmar och tröskellådor har sågats ut från mer än 1000 bilar.

Korrosionsinstitutet har i en stor omfattande undersökning studerat rostskador på 25 av våra vanligaste bilmodeller från 1998-2001. Delar av dörrar, motorhuvar, bakluckor, bakskärmar och tröskellådor har sågats ut från mer än 1000 bilar. Karossdelarna har öppnats och spalterna frilagts och utvärderats både beträffande rostskador och ytbehandling. Undersökningen har utförts på krockskadade bilar från bildemonteringsanläggningar från i första hand Sverige och Danmark men i materialet ingår även bilar från Finland och Norge.


Undersökningen har utförts på fordon från ett område som tillhör en av världens mest korrosiva vägmiljöer, beroende på frekvent användning av vägsalt vintertid. Resultaten visar att det finns stora skillnader i korrosionshärdighet mellan olika bilmodeller redan efter tre till fyra års användning, säger Bo Rendahl på Korrosionsinstitutet. Stora skillnader i korrosionshärdighet kan också konstateras mellan olika karossdelar på samma bilmodell.


Den allvarligaste bilrosten startar oftast inifrån någon spalt t.ex. punktsvetsade fogar eller plåtomvikningar, beroende på att dessa ytor är bland de svåraste att rostskydda. Med den i undersökningen använda metoden kan rostskadorna upptäckas långt innan de är synliga från utsidan. Studien möjliggör en jämförelse av rostangreppen mellan olika bilmodeller och visar även hur rostangreppen utvecklas med bilens ålder.


En jämförelse av resultaten med Korrosionsinstitutets tidigare undersökningar visar att korrosionshärdigheten i plåtomvikningar i dörr, motorhuv och baklucka hos 1998-2001 års modeller efter tre till sex års brukstid är ungefär densamma som för 1994-1997 års modeller efter samma brukstid. De mest korrosionsutsatta delarna i karossen är fortfarande spaltytorna i tröskellåda och bakskärm även om korrosionshärdigheten hos dessa delar har förbättrats på de senare årsmodellerna.


Bland de undersökta 1998-1999 års modeller uppvisade Audi A4, Volvo 70-serien och Saab 9-5 bäst korrosionshärdighet. Sämst korrosionshärdighet bland dessa modeller visade Hyundai Accent, Ford Mondeo och Mazda 626. Bäst korrosionshärdighet bland 2000-2001 års modeller visade Audi A4, Citroën C5 och Renault Laguna men Volvo 70-serien, Saab 9-5, VW Golf, Skoda Octavia, Opel Astra och Toyota Corolla har också god korrosionshärdighet. Sämst korrosionshärdighet bland de undersökta 2000-2001 års modeller visade Hyundai Accent, Ford Focus, Mercedes E-class och Ford Mondeo.


De faktorer som har störst betydelse för att erhålla hög korrosionshärdighet i bilkarossen är:- Bra design för att i möjligaste mån undvika onödiga fogar och direkt insprut av fukt och vägsmuts i befintliga punktsvetsade spalter och plåtomvikningar.


- Metallisk ytbeläggning, en tjockare zinkbeläggning ger längre korrosionsskydd av stålplåten.


- ED-lack med god vidhäftning till metallytan och bra penetrationsförmåga in i spalter.


- Väl applicerat lim i plåtomvikningarna med god täckning av spaltytor som skyddar från inträngning av fukt och vägsmuts.


- Behandling med rostskyddsmedel i hålrum; medel som penetrerar och skyddar spaltytor som inte täckts av lim eller är tätade.


För bilägare som vill förbättra och förlänga bilens korrosionsskydd rekommenderas regelbundet underhåll i form av tvättning samt att utföra en kompletterande rostskyddsbehandling. Behovet av en sådan behandling är störst för bilar som från fabrik saknar eller har en undermåligt utförd rostskyddsbehandling.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078