Kristensen vann LeMans för sjunde gången
Tom Kristensen och Audi är Kungarna på LeMans. Tom blev historisk genom sin sjunde seger i ett av de hetaste och tuffaste loppen någonsin och sista starten i LeMans 24-timmars för Audi R8 kunde knappast ha blivit mer imponerande. Tom Kristensen, JJ Lehto och Marco Werner tog R8:ans femte seger i den franska långloppsklassikern.
230 000 åskådare följde loppet i 35 graders värme, en temperatur som gav ett stort antal av de 49 startande bilarna problem. Men de tre Audi R8: orna körde utan tekniska problem från start till mål, trots att de belastats med 50 extra kilo och 30 färre hästkrafter enligt reglerna för sina historiska framgångar. De var därför inte de absolut snabbaste bilarna i LeMans-tävlingen, men Kristensen, Lehto och Werner i ADT Champion-teamet gjorde inga fel och alla bilarna löpte som vanligt felfritt under 24 timmarna, och slutade etta, trea och fyra.Men det var däremot inte utan dramatik. Teamet ledde tävlingen från den fjärde timmen ända in i mål. När avståndet till tvåan Pescarolo-Judd hade krympt till mindre än ett varv på söndag eftermiddag, stannade Kristensen kvar i sin cockpit och körde tre och en halv timme i sträck för att slippa förarbytet. Det sparade Audi-teamet tid - och gav dem segern.
Det amerikanska teamet ADT Champion tog sin första LeMans-seger - och den första för ett amerikanskt team sedan 1967.Men för Tom Kristensen krönte loppet hans framgångsrika körningar på LeMans. Detta blev hans sjunde seger och passerade därmed den tidigare rekordhållaren Jacky Ickx.JJ Lehto vann LeMans 24H för andra gången och Marco Werner lyckades med bedriften efter bara fyra försök.
Frank Biela, Allan McNish och and Emanuele Pirro slutade trea i den amerikanska systerbilen, efter punktering. Fransmännen Jean-Marc Gounon, Franck Montagny and Stéphane Ortelli i Team Audi PlayStation Team ORECA fick byta framhjulsupphängning två gånger men kom ändå fyra.
Av sex starter sedan år 2000, har Audi vunnit LeMans 24-timmars fem gånger. Detta var Audi R8: ans sista LeMans, men en ny efterföljare är under utveckling.