Lägre bränsleförbrukning nytt mål för miljöbilar
Det räcker inte att bilen går att köra på alternativa bränslen för att den ska kallas miljöbil. Hur mycket bränsle bilen drar ska också räknas in i definitionen, det framgår i Vägverkets riktlinjer för definitionen av miljöbil, som presenteras på måndagen, uppger Sveriges Radio.
- Att de ska vara snåla, att de ska vara rena och att de ska släppa ut lite koldioxid, det bygger vi upp regelverket på. Det innebär att även alternativt drivna bilar måste vara miljömässigt bra, det vill säga de måste vara energisnåla. Det säger Lars Nilsson som är miljödirektör på Vägverket.
Idag är definitionen av en miljöbil att den går att köra med alternativa bränslesystem, som etanol, gas eller elhybrid, men när Vägverket nu presenterar nya riktlinjer för vad som är en miljöbil ska även energianvändningen räknas in.
Det här kan innebära att bilar som idag klassas som miljöbilar, exempelvis stora stadsjeepar med hybridteknik, inte uppfyller de nya kraven, eftersom de är stora bränsleförbrukare.
Samtidigt kan små bilar som drivs på bensin klassas som miljöbilar, förutsatt att de drar lite bränsle och har rena avgaser.
Sverige har det överlägset högsta utsläppet av koldioxid från bilar i EU. 2003 låg utsläppet från nya bilar 41 procent över EU:s etappmål för 2008.
Det beror enligt Vägverket på att den svenska personbilsflottan är tyngre och mer bränslekrävande än den europeiska.
Från och med nästa år ska var fjärde bil som staten köper in eller hyr vara en miljöbil. Enligt Lars Nilsson kan det för statens räkning handla om tusentalet bilar, men den största miljövinsten görs enligt honom inte i de uppköpen.
- Det är egentligen inte där, tror jag, som den får den största betydelsen. Den största betydelsen är nog i att flera kan tänkas haka på en sådan här definition av miljöbilar, och vi ser ju att miljöbilsmarknaden är på väg att kraftigt utökas just nu, säger Lars Nilsson.