Undersökning: Stort intresse för kinesiska bilmärken
60 procent av de svenska bilåterförsäljarna säger att de kan tänka sig att ta in och sälja ett kinesiskt bilmärke. Västerländska biltillverkare har redan etablerat sig på den kinesiska marknaden, men nu börjar de kinesiska tillverkarna ta sig in i Europa. Svenska bilåterförsäljare är inte sena att haka på den nya trenden. Detta framkommer i en studie gjord av analys- och konsultföretaget Exido i Stockholm.
- I och med den nya gruppundantaget får återförsäljare fritt ta in nya bilmärken. De nordiska återförsäljarna har snabbt börjat anpassa sig till den nya möjligheten och ser de kinesiska bilarna som ett nästa steg i att utvidga sin portfölj, säger Niklas Zandelin, vd på Exido.Med en ny bil som bara kostar runt 50000 kronor kommer marknaden att förändras, tror han: - Både importörer och återförsäljare i de nordiska länderna har visat stort intresse och ser fram emot de nya möjligheter ett kinesiskt märke skulle innebära. I ett land som Danmark, som är ett av de högst beskattade länderna i EU, är det stor efterfrågan på lågprisbilar. När kinesiska företag kommer och introducerar bilar som kostar 5-6000 euro är det inte konstigt att de danska återförsäljarna reagerar snabbt, menar Niklas Zandelin.