23948sdkhjf

Mazda inviger egen vätgasstation

Redan 1991 byggde Mazda sin första vätgasdrivna wankelmotor. I slutet av förra året fick Mazda tillåtelse av de japanska transportmyndigheterna att köra test på vanliga vägar med en vätgasdriven wankelmotor i sportbilen RX-8.

Redan 1991 byggde Mazda sin första vätgasdrivna wankelmotor. I slutet av förra året fick Mazda tillåtelse av de japanska transportmyndigheterna att köra test på vanliga vägar med en vätgasdriven wankelmotor i sportbilen RX-8. Nu har de japanska myndigheterna även givit Mazda tillåtelse att bygga sin egen vätgasstation, Hydrogen Station, i närheten av Mazdas fabriker i Hiroshima.


Mazdas nya Hydrogen Station underlättar de fortsatta testerna med Mazdas vätgasdrivna RX-8. Tester som inom två år skall leda fram till att statliga myndigheter och större vagnparksägare erbjuds att hyra ett antal bilar för fortsatta tester.


Mazdas RX-8 med vätgasdrift är egentligen en hybrid där föraren kan välja endera vätgas- eller bensindrift enbart genom att trycka på en knapp. Bilen har fortfarande fyra sittplatser och vätgastanken, som rymmer 74 liter, är monterad i bagageutrymmet. Testbilen med det egentliga namnet H2RE har en något modifierad wankelmotor med ett elektroniskt kontrollerat direktinsprutat vätgassystem.


Mazdas senaste version av wankelmotor, RENESIS, har visat sig vara idealisk för vätgasdrift eftersom insugsporten på en wankelmotor förblir relativt kall, vilket minskar tendenserna till baktändning - en markant skillnad mot vanliga motorer.


En wankelmotor med vätgasdrift är ett mycket miljövänligt alternativ - noll utsläpp av CO2 och nästan noll av NOx. Eftersom redan existerande delar och produktionsresurser används kan Mazdas vätgasdrivna wankelmotor dessutom byggas till en relativt låg kostnad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141