23948sdkhjf

Vägverket föreslår nya hastighetsgränser

  Vägverket vill komplettera systemet med hastighetsgränser, så att det går att använda även 40, 60, 80, 100 och 120 km/tim. Det skulle göra det lättare att anpassa hastighets-gränserna efter rådande förhållanden.

Vägverket vill komplettera systemet med hastighetsgränser, så att det går att använda även 40, 60, 80, 100 och 120 km/tim. Det skulle göra det lättare att anpassa hastighets-gränserna efter rådande förhållanden. I december 2004 fick Vägverket av Regeringen i uppdrag att föreslå ändringar i dagens hastighetssystem för att anpassa hastighetsgrän-serna till nollvisionen och övriga transportpolitiska delmål. Det betyder exempelvis: att hastigheten på 90-vägar kan sättas ned till 80 km/tim vintertid och att 120 km/tim kan bli tillåtet på de säkraste motorvägarna. På de nya mitträckesvägarna blir normalt högsta tillåtna hastighet 100 km/tim, medan den kan vara 80 km/tim på farliga 2-fältsvägar. I tätorter kan 40 km/tim vara lämpligt på en del gator i huvudnätet. Principen är att hastighetsgränsen ska vara tydligt kopplad till förhållandena, t.ex. trafikmängd, väglag, sikt och vägens utformning. Det nuvarande systemet är alltför trubbigt för att kunna åstadkomma detta - Om vi får acceptans för de nya gränserna kan det på sikt betyda att minst 40 -50 liv/år kan sparas. Vi ska också arbeta med andra åtgärder för att öka förståelsen och respekten för hastig-hetsgränserna. Det finns en potential att spara minst 150 liv/år om de samlade åtgärderna för ökad förståelse och respekt för hastighetssystemet skulle lyckas fullt ut. Dessutom skulle koldioxidutsläppen minska med 700 000 ton/år, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. Andra åtgärder som föreslås är¥ information om de nya hastighetsgränserna¥ ökad användning av variabla hastighetsgränser¥ ökad användning av övervakning med kameror, automatisk trafikkontroll¥ fler poliser på vägarna när de nya hastighetsgränserna införs och minskad tolerans för hastighetsöverträdelser, eventuellt även högre böter¥ ökad användning av teknik i bilarna som hjälper förarna att följa hastighetsgränserna (intelligent stöd för anpassning av hastigheter, ISA). Hastighetsgränser som varierar med trafik-, väder- och väglagsförhållanden ökar effektiviteten i transportsystemet och acceptansen för hastighetsgränserna. Men grundprincipen ska även i framtiden vara att hastighetsgränserna skyltas med vägmärken. - Det är viktigt att trafikanterna tydligt uppfattar vilka hastighetsgränser som gäller. Intelligenta system som ISA kan i framtiden bli ett stort stöd för trafikanterna, men skyltningen behövs för att det ska bli tydligt vad som gäller, framhåller Ingemar Skogö.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094