Volvo Personbilar utökar sitt återförsäljarnät
Volvo Personbilar Sverige AB har beslutat att bredda sitt distributionsnät i de skandinaviska storstadsområdena Stockholm och Göteborg. Det sker genom att starta nya försäljnings- och serviceenheter. I Göteborg etablerar sig nu Bra Bil AB genom att förvärva AutoWest. I Sollentuna norr om Stockholm etablerar Upplands Motor AB en anläggning för Volvo och Renault.Genom bland annat ett nytt EU-regelverk förändras nu snabbt förutsättningarna för såväl återförsäljare som generalagenter.Bakom beslutet ligger framförallt den tillväxtstrategi som finns inom vårtmoderbolag Volvo Personvagnar AB, med målsättning att öka försäljningen från dagens 460 000 nya Volvo-bilar till 600 000 per år på världsmarknaden. För att klara detta mål genomförs många olika åtgärder, bland annat presenterar Volvo successivt ett kraftigt breddat modellprogram de närmaste åren. På den nordiska marknaden är vi övertygade om att vi kan öka Volvos volymer och marknadsandel -och då i första hand i storstadsområdena genom en förstärktförsäljningsorganisation, säger Peter Hansson VD i Volvo Personbilar Sverige AB.Bra Bil AB etablerar sig nu i Göteborg genom att förvärva AutoWest, med bralokalisering och i en modern fullserviceanläggning för Volvo och Renaultpersonbilar.Genom Bra Bils etablering i Göteborg tar Volvo Personbilar Sverige nu ett första steg på den svenska marknaden i sin strategiska breddning av återförsäljarnätet i storstadsregionerna. Säljstarten beräknas ske redan i år.I Stockholmsområdet kommer återförsäljaren för Volvo och Renault, Upplands Motor AB, att etablera en ny försäljnings- och serviceanläggning i Sollentuna norr om Stockholm. Anläggningen kommer även att omfatta försäljning och service av Ford-bilar. Den strategiska breddningen av det skandinaviska återförsäljarnätet inleddes i Oslo redan i maj då två nya återförsäljare etablerades. Vid sidan av en ny återförsäljare för Volvo och Renault har även en ny återförsäljare börjat sälja Land Rover. En förutsättning bakom beslutet är naturligtvis de helt nya marknads-förutsättningar som skapats genom det förändrade gruppundantaget förmotorfordon inom EU. Det innebär en partiell avreglering av branschen, både för återförsäljarna och för generalagenterna. Huvudskälet till beslutet att bredda och utöka distributionsnätet är att Volvo har en tillväxtstrategi där den nordiska marknaden bedöms ha en ytterligare marknadspotential, och då framför allt i storstadsområdena. Detta i kombination med en tilltagande konkurrens från andra bilmärken gör därför att vi nu vill öka marknadsbearbetningen ytterligare genom fler försäljningsställen. Nästa steg efter de nu aktuella etableringarna blir förmodligen ytterligare en aktör i stockholmsområdet, fortsätter Peter Hansson.Det utökade återförsäljarnätet i storstadsområdena syftar således till att både säkra vår nuvarande position på marknaden och att skapa förutsättningar för en tillväxt för de varumärken vi representerar, avslutar Peter Hansson.