23948sdkhjf

Ny motor, växellåda och bakaxel på Volvo FH och FM

Till våren 2006 kommer Volvos tunga lastbilar FH och FM att erbjudas med helt ny drivlina. En helt nykonstruerad 13-litersmotor ersätter dagens på 12 liter och 9-litersmotorn har uppgraderats rejält. Förändringarna på motorsidan ger starkare och snålare motorer.

Till våren 2006 kommer Volvos tunga lastbilar FH och FM att erbjudas med helt ny drivlina. En helt nykonstruerad 13-litersmotor ersätter dagens på 12 liter och 9-litersmotorn har uppgraderats rejält.


Förändringarna på motorsidan ger starkare och snålare motorer. Det är framför allt vridmomentet som höjts och de båda nya motorerna är godkända för emissionskraven Euro 4 och Euro 5, vilka träder i kraft hösten 2006 resp. hösten 2009.


Det intelligenta växlingssystemet I-shift har omkonstruerats och blivit kortare, lättare och starkare. Rekommenderas nu för fjärrtrafik, distribution, timmer eller anläggning och klarar tågvikter på 60 ton, under vissa förhållanden upp till 130 ton. Även helautomatiska växellådan Powertronic har ökad kapacitet.


Bakaxlarna har modifierats med lägre vikt och minskade friktionsförluster för att minska bränsleförbrukningen. Dessutom breddas programmet med en serie bakaxlar med navreduktion.


Läs utförligt reportage om Volvos nya drivlinor i nummer 28 av Motor-Magasinet som utkommer 14 september.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063