Meca lanserar ny Webshop
Enkelt, snabbt och när du vill har varit Mecas tema under utvecklingen av den nya webshopen, som nu lanseras i Skandinavien. I ett överskådligt gränssnitt, med flera möjliga sökvägar, hittar man snabbt och enkelt fram till rätt produkt bland mer än 6 000 bilmodeller och cirka en miljon artiklar. De 40 000 produktfotona, tillsammans med utförlig produkt- och prisinformation, tydliggör och förenklar köpbeslutet. En överskådlig orderhistorik gör dessutom att man alltid har full kontroll på sina beställningar. Mecas nya webbshop har i och med den aktuella lanseringen gjort det möjligt för användarna i Sverige, Norge och Danmark att snabbt och enkelt söka efter produkter de behöver. I Sverige och Norge används registreringsnummersökning för att snabbt hitta rätt produkt till rätt bil. I Danmark görs samma sökning via ett s.k. typgodkännandenummer. Som ett ytterligare komplement till detta kan man även söka via Motorkod samt TecDoc-nummer.För att kunna lägga order via webshopen måste dock kunden vara registrerad i systemet, vilket görs av Mecas säljrepresentanter runt om i Skandinavien.
Förutom att hitta en användarvänlig lösning för kunderna, har även stort fokus riktats på att göra administration och underhåll enkelt för Mecas personal - oavsett sortiment, språk eller geografisk marknad. - "Med det vinner vi dels ett förenklat underhåll samtidigt som vi idag står redo för att snabbt komma igång på nya marknader", säger Pehr Oscarson, marknadsdirektör på Meca.
Webshopen är också förberedd för integreringar med andra system som exempelvis Meca Workshop Data, som är ett komplett system med teknisk information, samt olika administrativa verkstadssystem etc. Mecas online-koncept har i och med den nya webshopen tagit ytterligare ett steg mot att förenkla och effektivisera verkstädernas dagliga rutiner.