Partiklar från vägbeläggning misstänkt hälsorisk
Slitagepartiklar från däck och vägbana kan vara en lika allvarlig hälsorisk som avgaspartiklar. Dubbdäck ger dessutom upphov till mer än 40 gånger så mycket partiklar som odubbade vinterdäck. Det framgår av forskningsprojektet WearTox som genomförts av VTI i Linköping och universiteten i Linköping och Lund på uppdrag av Vägverket. Forskningen de senaste åren har visat att partikelutsläppen från t.ex. bilar och vedeldning leder till stora hälsoproblem. Partiklarna i luften man andas in kan leda till sjukdomar i luftvägarna och till hjärt- och kärlsjukdomar. Däremot är det oklart om vilka typer av partiklar som är farligast. Ett stort antal studier har visat att små avgaspartiklar utgör en hälsorisk. Den nya studien visar att de grövre slitagepartiklarna från vägbeläggning och däck kan utgöra en minst lika stor hälsorisk. Partiklar från vissa vägbeläggningar verkar vara farligare än andra. Slitagepartiklar från en vägbeläggning med granit gav i försöken större inflammationseffekter på mänskliga celler än de från en beläggning med kvartsit.Slitagepartiklar från vägbana och däck ger lika stor påverkan på människan som partiklar från Hornsgatan i Stockholm och signifikant större påverkan än partiklar från Mariatorgets tunnelbanestation. I jämförelse med isolerade dieselavgaspartiklar har slitagepartiklarna minst lika stor påverkan på människans celler. Rapporten visar också ett tydligt samband mellan hastighet och partikelmängderna. - Forskningsresultaten visar på vikten av att minska partikelutsläppen från väg och däck. Hälsoeffekterna är så omfattande att flera åtgärder måste vidtas. Vägverket bedriver bland annat utveckling för att kunna få ner halterna från vägslitaget, konstaterar Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö. - Det är viktigt att vi ser projektets resultat som en möjlighet att genom val av lämpligt beläggningsmaterial bidra till att minska problemen med partiklar i utsatta miljöer, men underlaget är ännu för begränsat för att kunna användas för rekommendationer, menar Mats Gustafsson, projektledare på VTI. Forskning pågår dock som förväntas ge ytterligare underlag.