23948sdkhjf

Grand Challenge 2005: Förarlös biltävling

Den 8 oktober startar en prototyp av Volkswagen Touareg i världens kanske ovanligaste biltävling, "Grand Challenge 2005", en 28 mil lång tripp över en öken i sydvästra USA. Det ovanliga är att de deltagande tävlingsbilarna saknar utan förare. I stället styr datorer bilen.

Den 8 oktober startar en prototyp av Volkswagen Touareg i världens kanske ovanligaste biltävling, "Grand Challenge 2005", en 28 mil lång tripp över en öken i sydvästra USA. Det ovanliga är att de deltagande tävlingsbilarna saknar utan förare. I stället styr datorer bilen.


Volkswagens prototyp har byggts för tävlingen av Volkswagen Group Research i samarbete med sitt laboratorium ERL (Electronic Research Laboratory) i Kalifornien och Stanford University. Den har nu testkörts en sträcka av 32 mil i Arizona i tävlingsfart utan några problem.


Både mjukvara och bilen klarade banan som bestod av potthål, vattenhål och stenig terräng utan problem och var därför en viktig test inför "Grand Challenge 2005."


Framtidsteknik inom räckhåll Protyperna gör också att framtida teknik kommer litet mer inom räckhåll. Det handlar inte om att ersätta föraren utan om att utveckla system som gör körningen säkrare. En del av tekniken finns redan i standardbilar, till exempel är nya Passat den första i sin klass som kan erbjuda anpassad farthållar- och bromskontroll. Systemet känner igen farliga situationer med hjälp av radar och förbereder bromssystemet för panikbromsning. Många av dessa nya system som hjälper föraren att identifiera och analysera omgivningen har plockats samman i "Grand Challenger Touareg." När de kombineras kan de läsa av vägen och eventuella hinder och styra bilen själv.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078