23948sdkhjf

Shell säljer tillsatsen AdBlue på 500 bensinstationer

Med AdBlue kan den senaste generationen av lastbilar och bussar minska sina skadliga utsläpp drastiskt och redan idag klara de nya utsläppsstandarderna Euro 4 och Euro 5. AdBlue finns för närvarande i 5-litersdukar på cirka 500 Shellstationer i Europa; vid årsslutet kommer det att vara 1500.

Med AdBlue kan den senaste generationen av lastbilar och bussar minska sina skadliga utsläpp drastiskt och redan idag klara de nya utsläppsstandarderna Euro 4 och Euro 5. AdBlue finns för närvarande i 5-litersdukar på cirka 500 Shellstationer i Europa; vid årsslutet kommer det att vara 1500. På vissa stationer kommer man också att själv kunna tanka AdBlue. Shell kan också leverera till åkerier med egna pumpar. Genom den här satsningen kan Shell - Nr 1 i Europa när det gäller bensinstationer - etablera den miljövänliga AdBlue-teknologin i Europa.Efter att ha testat och utvärderat olika tekniska lösningar för minskning av kväveoxidutsläpp (NOx) har cirka 80 procent av lastbils- och busstillverkarna i Europa enats om en process för att klara de senaste utsläppsgränserna Euro 4 och Euro 5. Processen heter SCR (Selective Catalytic Reduction) och innebär att kväveoxid omvandlas med hjälp av ett reducerande ämne till rent kväve och vattenånga, dvs. naturliga beståndsdelar i atmosfären. Man har också enats om att använda ett vattenlösligt urinämne (urea) som reducerande ämne. Namnet på denna blandning är AdBlue.-SCR är en mycket lovande teknologi som säkerställer att dieselmotorer är både bränsleeffektiva och rena, säger Johan Heden, Svenska Shell. De flesta tester visar också att fordon med SCR-teknologi har bättre bränsleekonomi än fordon som uppfyller Euro 3. I vissa europeiska länder överväger man skattelättnader för fordon som klarar Euro 4 eller Euro 5 redan idag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079