Stor succé för bilauktion på internet
Bilhandel på internet håller på och slå igenom stort hos de svenska bilhandlarna, något som märks på bilauktionen Autorola.se, där omsättningen har ökat med over 100 procent sedan förra sommaren. -Vår omsättning vittnar om en ökad insikt hos bilhandlarna om att internet är den mest effektiva kanalen för inköp av bilar till partipris. Vi skapar helt enkelt ett mervärde för de svenska bilhandlarna genom att 24 timmar om dygnet kunna erbjuda ett stort urval av utförligt beskrivna bilar till rimliga reservationspriser", säger försäljningschef Morten Holmsten.
Den ökade omsättningen har fått Autorolas danska moderbolag att satsa ännu mer på den svenska marknaden, och man har därför anställt den mycket erfarne f.d. försäljningschefen Peer Been som projektledare för att stödja och främja auktionsverksamheten. Samtidigt har Autorola.se bildat ett mobilt försäljningsteam som söker upp bilhandlarna och hjälper dem med eventuella problem eller frågor som de har rörande auktionsverksamheten.
-Vi satsar stort på kundvård. Vi är så mycket mer än bara ett opersonligt datorsystem där användaren lämnas ensam framför skärmen. I själva verket har vi ett fullt bemannat kundcenter som ger personlig service för varenda bil köps på auktionen. Därför kan Autorola.se inte jämföras rakt av med andra bilhandelsportaler - de är för det mesta bara är annonsmedier överförda till internet, säger Morten Holmsten.
I Danmark, Autorola-auktionernas ursprungsland, intog bilauktionen en ledande marknadsposition på mindre än ett och ett halvt år. Auktionskonceptet har - utöver Sverige - även lanserats framgångsrikt på den tyska, österrikiska, brittiska och nederländska marknaden.