KBV ökar sin marknadsföring
I dagarna får 150 av landets bilprovningsstationer ett broschyrställ med dels en broschyr om systemet Kontrollerad Bilverkstad, dels en folder med hänvisningar, rekommendationer till lokala KBV-verkstäder.- Det är vår största, enskilda reklaminsats sedan lanseringen av systemet för snart tio år sedan, säger Leif Fagerlund, VD för Kontrollerad Bilverkstad.Samtidigt påpekar han att KBV har begränsade resurser i sin marknadsföringsbudget.- Vi skulle vilja göra mer, men då påverkas anslutningsavgiften. Vi ska vara självfinansierande och inte ha något vinstsyfte, förklarar han.- Utan respektive verkstad får jobba med det material som finns. Det går inte heller att frångå att den bästa marknadsföringen är att göra ett 100-procentigt jobb i KBV-skyltens sken.Det nya materialet ska placeras under den ljusskylt med den gröna punkten för KBV som ska finnas på bilprovningsstationerna fr o m i höst.Leif Fagerlund ser en klar fördel för de KBV-anslutna verkstäderna i det material som tagits fram.- Det blir ju fördel för dem som är anslutna när det är till dem som det hänvisas till på bilprovningen, säger han.Leif berättar också att sedan sommaren har KBV haft en positiv trend. Fler verkstäder ansöker om anslutning samtidigt som KBVs arbete resulterat i klart bättre, kundupplevd, kvalitet på utförda servicar och reparationer.- I takt med att konkurrensen hårdnat inom servicemarknaden, har också kraven på kvalitet i alla led ökat, menar han.I dagarna har KBV fått fram resultatet för den allra senaste kundenkäten. En första indikation av enkätutfallet styrker Leif Fagerlunds uttalande.