23948sdkhjf

Bästa september sedan 1999 för GM i Europa

Under årets första tre kvartal sålde General Motors (GM) över 1 525 000 bilar i Europa, en ökning med över 25 000 bilar eller 1,7 procent mer än motsvarande period förra året. GM's marknadsandel i Europa ökade från 9,5 till 9,6 procent. Förra månaden blev GM's bästa septembermånad sedan 1999. Företagets marknadsandel i Europa nådde 10,13 procent jämfört med 9,8 september i fjol.


- September blev en kanonmånad för oss och sett över de tre första kvartalen, fortsätter vi växa snabbare än marknaden totalt, säger Jonathan Browning, GM Europes Vice President of Sales, Marketing and Aftersales. - När vi blickar framåt är det uppmuntrande att se fulla orderböcker för de viktigaste nyheterna, Saab 9-3 SportCombi, Opel Zafira och Chevrolet Matiz, avslutar Browning.


Saabs marknadsandel i Europa i september på 0,51 procent var den högsta någonsin. GM's svenska premiumvarumärke sålde 9 700 bilar i september, en ökning med 17 procent jämfört med september i fjol. För årets första nio månader tappade Saab c a 1 000 bilar och landade på 59 800 bilar. Stark volymtillväxt i England (41%), Irland (8,5%), Danmark (29%) och Portrugal (18%) påverkades av minskad försäljning på andra marknader. Saabs totala marknadsandel låg stadigt kvar på 0,38 procent under årets första nio månader (2004: 0,39%).


GM's stora volymmärke i Europa, Opel, hade den bästa septembermånaden sedan 1999. Med en försäljning på 155 000 bilar nåddes 8,1 procent i Europa totalt. På Opels hemmamarknad Tyskland nåddes hela 11,1 procent att jämföra med 9,1 procent motsvarande period i fjol. Under årets första nio månader sålde Opel 1 241 800 bilar, ned 10 000 mot året innan. Opels försäljning nådde speciellt goda resultat i Tyskland (5,8%), Irland (14%), samtliga nordiska länder - Danmark (28%), Norge (17%), Sverige (16%) och Finland (9%) liksom Portugal (19%).


Liksom Saab, hade även Chevrolet sin bästa september någonsin med en marknadsandel i Europa på 1,31 procent (1,05% september 2004). Med 182 000 sålda bilar för årets första nio månader nådde Chevrolet all-time high med en ökning på 27 procent (2004: 143 183). Chevrolets marknadsandel i Europa gick upp från 0,91 till 1,14 procent januari - september. Speciellt stark tillväxt visades i Polen (137%) och Central- och Östeuropa (86%). I Ryssland, där Chevrolet startat sin verksamhet i år, har man redan sålt 11 500 bilar (exklusive den lokalt tillverkade Chevrolet Niva) och Ukraina uppvisar en dramatisk tillväxt med 20 800 sålda bilar hitills i år (2004: 5 484). I Västeuropa fortsätter Chevrolet sin tillväxt med en genomsnittlig försäljningsökning på 7 procent under årets första nio månader.


General Motors'lyxbilsvarumärken Cadillac, Corvette och Hummer fortsätter sin tillväxt i Europa. Drygt tusen Corvette, mer än tre gånger så många som hela 2004, har sålts. Med nästan 2 000 registrerade bilar under de tre första kvartalen har Cadillac redan överträffat fjolårsförsäljningen och Hummer är på god väg att överträffa fjolårets 419 bilar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063