23948sdkhjf

Boxerhybrid och unika batterier i ny konceptbil från Subaru

På Tokyo Motor Show visar Subaru en av sina största nyheter någonsin. Konceptbilen B5-TPH rymmer nämligen både en helt ny typ av hybridmotor, och helt unika batterier med oanad kapacitet.

På Tokyo Motor Show visar Subaru en av sina största nyheter någonsin. Konceptbilen B5-TPH rymmer nämligen både en helt ny typ av hybridmotor, och helt unika batterier med oanad kapacitet.Allt i en miljövänlig crossover med båda prestanda och terrängförmåga!


Subaru B5-TPH är en bil som kombinerar alla Subarus särtecken med hybrid-drift. Tredörrars crossovern är givetvis 4-hjulsdriven, och utvecklar inte mindre än 260 hästkrafter. Subaru utlovar massor av klassisk Subaru-körglädje, samtidigt som bränsleförbrukning och miljöpåverkan hålls på ett minimum.Även framkomligheten är hög i denna sportbil, med 20 cm markfrigång och 19 tums hjul.


Drivningen i B5-TPH sker med en helt ny hybridmotor TPH - "Turbo Parallell Hybrid". Förbränningsdelen är som i alla Subaru en Boxer. I detta fallet turboladdad på 2-liter och med 4 cylindrar.


Den nya motorn är dock konstruerad enligt "Miller principen". Vilket betyder att insugsventilen är öppen en stund även efter det att kolven varit nere i botten och vänt uppåt igen. Men då med mottryck av turbons tryck i insugsventilen. Den egentliga kompressionstakten börjar efter kanske 20-30% av "vägen upp", så kompressionsfasen är bara 70-80% av kolvens rörelse, men full kompression uppnås ändå. Energivinsten kommer av att kolven respektive turbon används för att komprimera luften vid de varvtal där den gör det bäst. Turbon vid låga och kolven vid höga. Det leder till i snitt att 10-15% mindre energi går åt.


Bakom motorn sitter en mycket kompakt el-motor på 10kW och 150 Nm, som gör att bilen har kvar Subarus fina viktfördelning. Den används dels vid ren-eldrift, men också för att ge extra "lågvarvs-krut" vid acceleration från stillastående. Faktum är att B5-TPH har mer totalt bottenvrid än Impreza Turbo!


Den nya motorn är planerad att gå i produktion under 2007.


Den kanske största nyheten är dock de helt unika batterier som Fuji Heavy Industries och elektronikjätten NEC utvecklat i ett gemensamt bolag. Batterierna är av mangan litium-jon typ och kan ta 95% laddning på 5 minuter!


De nya batterierna har en kraftigt förhöjd energitäthet, vilket betyder att de kan lagra mycket energi på liten volym. Trots detta är de alltså mycket snabba både på att ackumulera och leverera energi. Tekniken bygger på att den negativa elektroden är gjord av ett nytt material där litium-jon är inneslutet i ett kolmaterial, medan även elektrolyten är gjord av litium. Tekniken kallas "pre-doping" och ökar differensen i batteriet, och gör det möjligt att ut mer energi.Den nya batteriitypen ska kunna lagra dubbelt så mycket energi som de som finns på marknaden idag.


Man räknar även med att dessa batterier ska kunna bli ett seriöst alternativ till konventionella blybatterier i många olika applikationer i framtiden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08