23948sdkhjf

SBP ändrar gränsvärde vid ett av delmomenten i bromskontrollen

  För att kvalitetssäkra att Bilprovningen kan tillhandahålla likformiga bedömningar infördes från och med den 15 september 2005 ett objektivt gränsvärde för pulserande bromsverkan.

För att kvalitetssäkra att Bilprovningen kan tillhandahålla likformiga bedömningar infördes från och med den 15 september 2005 ett objektivt gränsvärde för pulserande bromsverkan. Efter drygt en månads besiktningar har det visat sig att många fordon inte klarar den beslutade nivån och Bilprovningen har därför beslutat höja gränsvärdet i avvaktan på att ytterligare bedömningsunderlag på fastställande av gränsvärde kan tas fram. Gränsvärdet har därmed höjts från 1,8 kN, kiloNewton, till 2,8 kN för underkännande. Detta gäller bilar över 12 ton samt släp över 10 ton. En av grundpelarna för Bilprovningens verksamhet är den höga ambitionen att ha en likformig tillämpning av bedömningsgränserna. Det är även ett krav som ställs från myndighetshåll på såväl våra egna stationer som ackrediterade verkstäder, för att samma gränser ska kunna tillämpas. Den tidigare subjektiva gränsen "påtagligt pulserande bromsverkan" var dock svår att skapa likformighet kring och ett nordiskt samarbete genom NVF, Nordisk Vegteknisk Forbund, resulterade i ett gränsvärde för pulsering på 1,8 kN. I flera av de länder som ingår i NVF har motsvarande eller hårdare krav sedan lång tid funnits i kontrollplanerna utan problem. Gränsen på 1,8 kN har också fått positivt gensvar under de diskussioner som genomförts de senaste åren i Sverige med representanter från myndigheter och motorbranschen. Även Vägverket har medverkat till förslaget om gemensamt nordiskt gränsvärde och detta kommer att finnas med i ett förslag till ny föreskrift om kontrollbesiktning, som inom kort skickas ut på remiss. Bilprovningen införde således gränsvärdet 1,8 kN, den 15 september 2005, som en konkretisering av föreskriften "påtagligt pulserande bromsverkan". Efter fem veckors tillämpning kan vi dock konstatera att fordonen i Sverige inte klarar denna nivå. Resultatet är en stor ökning av antalet underkända fordon, inte minst bland nyare fordon. En stor orsak till underkännande, när det gäller trumbromsar, är att hjul och trummor inte monteras enligt fordonstillverkarnas anvisningar.


- Detta fall har verkligen satt fokus på trummor och skivors kvalitet samt verkstädernas arbete och då speciellt montering av hjul. Ökad kvalitet och fokus på fordonstekniska problem måste få kosta, säger Magnus Ehrenstråhle, verkställande direktör. För att utreda orsakerna till den höga underkännandefrekvensen och för att ge inblandade parter som tillverkare, fordonsägare, myndigheter och verkstäder en tidsfrist, har Bilprovningen satt en ny nivå på 2,8 kN då Vägverkets gräns för "påtaglig pulserande bromsverkan" ska anses vara passerad. Pulsering över 1,8 kN upp till 2,8 kN kommer dock fortsättningsvis att noteras på besiktningsprotokollet under rubriken "Bra att veta", för att ge ett faktaunderlag för kommande remissarbete. De nya gränserna för underkännande och notering tillämpas från och med den 25 oktober 2005. Bilprovningen kommer att utföra en gratis efterkontroll, med tillämpning av de nya gränserna, för de fordon som under perioden 15 september - 25 oktober underkänts på pulserande bromsverkan som enda skäl. Som ytterligare kompensation återbetalasäven avgiften för den kontrollbesiktning, då underkännandet meddelades. Berörda kunder kommer att bli kontaktade av Bilprovningen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062